Vegan Yaşam Tarzını Benimsemek

Vegan mısınız yoksa vegan olmak istiyor, bu felsefeyi seçmek için daha fazla sebep mi arıyorsunuz? Kullandığınız malzemelerin sağlıklı alternatiflerini öğrenmek mi istiyorsunuz? Vegan yiyecekleri tüketmenin faydalarından yararlanmak, bitki temelli bir beslenme planını mı benimsemek istiyorsunuz?

Makalemizde bu soruların hepsine cevap bulacaksınız! Beslenme şeklini değiştirmek kolay bir iş değildir. Vegan diyetiyle ilgili iyi bir bilgi sahibi olmak için okumaya devam edin.

Vegan yemeklerle ilgili daha fazla şey öğrenmek isterseniz diğer makalelerimize de bir göz atabilirsiniz.

Veganlık - Bana göre mi?

Vegan beslenmek herkes için sağlıklı olmayabilir. Bu diyetle ilgili endişeleriniz varsa bir doktora danışabilir, vegan diyetin size göre olup olmadığını öğrenebilirsiniz. Özellikle vitamin eksikliği olanlar mutlaka bir doktorla görüşmelidir.

Sadece bir gün, bir hafta veya bir aylığına vegan beslenmeyi seçseniz bile veganizmin pozitif etkilerini hissedebileceğinizi umuyorum.

Bu makalemizde günlük kullandığınız malzemelerin vegan alternatiflerini inceleyip vegan dostu ürünlerden bahsedeceğiz. Hamur işlerini ve yemekleri nasıl vegan yapabileceğinizi öğreneceksiniz. Böylece vegan diyetinde sizi nelerin beklediğini de öğrenmiş olacaksınız.

Hiç endişelenmeyin, inanılmaz lezzetler sizi bekliyor!

Vegan Diyet Planının Normal Bir Diyetten Farkı Nedir?

Öncellikle vegan olmanın gerektirdiklerini iyi anlamak gerekir: Veganlık nedir, vegan beslenme nedir, vegan yiyecekler nelerdir... Vegan yaşam tarzını iyice anladıktan sonra sizin için uygun olup olmadığına daha bilinçli karar verebilirsiniz.

Veganizm ve vejetaryenlik farklı şeylerdir.

Vejetaryenler et yemez; veganlar hayvanlara zulme karşı olduklarından et yemez ve hayvansal ürünler tüketmezler. Bazı katı vejetaryenler süt ve yumurta gibi ürünleri yememeyi tercih edebiliyor.

Veganizm ve diğer beslenme tarzları arasında birçok fark vardır. Aynı şekilde birçok farklı vegan türü de vardır.

Superprof'ta yemek dersleri alarak vegan yemek yapmayı öğrenebilirsiniz!

Veganlık ve vegan yaşam
Veganlar hayvanların sömürülmesine karşıdır, hayvanlardan elde edilen hiçbir ürünü tüketmez ve kullanmazlar. | Kaynak: Unsplash

Örneğin etik veganlar vegan beslenme şeklini benimsemekle kalmaz, bu felsefeyi günlük yaşamlarında da uygularlar. Kürk ve deri gibi hayvanlardan elde edilmiş her türlü ürüne karşıdırlar. Bu çevresel veganizm olarak da adlandırılabiliyor.

Vegan yaşam tarzını benimsemek istemeseniz bile hayvanlar üzerinde denenmemiş ürünleri kullanmaya başlayarak siz de hayvanlara zulme karşı verilen mücadeleye destek olabilirsiniz.

Vegan beslenmeye başladığınızda sadece kullandığınız malzemeleri değiştirmekle kalmayıp mutfağa yeni ev aletleri de almanız gerekebilir. Mesela mikrodalgadan çok blender kullanacaksınız. Böylece çeşitli malzemeleri karıştırarak ihtiyacınız olan kalori vitaminleri alabileceksiniz. Sipariş vereceğiniz veya yemek yiyeceğiniz restoranlar da değişebilir. Çünkü her restoranın vegan yemek seçenekleri olmayabiliyor. Her zaman alışveriş yaptığınız market yerine vegan ürünler satan bir markete gitmeniz gerekecek.

Bu gibi şeyler yerine vegan olmanın en iyi iki avantajını düşünün: Sağlıklı beslenme ve sağlıklı yaşam tarzı.

Vegan beslenmenin yararları hakkında daha çok şey öğrenmek isterseniz veganlıkla ilgili diğer makalelerimizi de okuyabilirsiniz.

Veganlığın Sağlığa Yararları

Doyurucu ve sağlıklı bir vegan beslenme planını uygulayarak birçok hastalık riskini azaltabilirsiniz. Vegan diyet başlıca kalp hastalıkları, yüksek tansiyon, tip 2 diyabet ve obezite risklerini azaltıyor.

Veganlığın sağlığa yararları bu kadarla kalmıyor. Vücut üzerinde birçok pozitif etkisi var. Öyleyse insanın aklına hemen şu soru geliyor: Neden daha çok insan vegan diyetini uygulamıyor?

Türkiye'deki nüfusun yaklaşık %2'sinin vegan olduğu tahmin ediliyor. Ancak vegan olmanın sağlığa yararları yayıldıkça bu oran gittikçe artabilir.

Veganlık sağlığa yararları
Vegan beslenme tarzıyla diyabet ve kalp hastalıkları riskini azaltabiliyorken neden bu diyete bir şans vermiyorsunuz? | Kaynak: Unsplash

Temel Besinleri Vegan Alternatifleriyle Değiştirme

Vegan olduğunuzda veya sadece vegan beslenme tarzını benimsemek istediğinizde bazı temel yiyeceklerin yerine neleri tüketebileceğinizi bilmeniz faydalı olabilir. Sonuçta hayvanlardan elde edilen hiçbir ürünü tüketmeyeceksiniz.

Yumurta ve süt gibi temel besinlerin yerine neler kullanabileceğinizi öğrendikten sonra vegan yemek yapmak çok kolay olacak. Tabii temel besinleri ve vitaminleri yeteri kadar tükettiğinizden emin olmak için bazı ara öğünlerinize bazı yeni tarifler eklemeniz gerekebilir. Ancak hiç endişelenmeyin, vegan ürünlerle yapabileceğiniz birçok kolay atıştırmalık, hamur işi, pasta, ana yemek var!

Vegan alternatifleriyle değiştirmeniz gerekecek ürünlere bir göz atalım.

1. Süt

Soya sütü, pirinç sütü, yulaf sütü, badem sütü gibi birçok vegan alternatifle inek sütü aklınıza bile gelmeyecek. Yakınınızdaki markette pek fazla seçeneğiniz olmayabilir ancak bunlardan en az birini bulmanız gayet mümkün. İsterseniz Vegan Dükkan gibi online sitelerden de süt siparişinizi verebilirsiniz.

2. Peynir

Peynirlerin de süt gibi birçok vegan alternatifi var. Mesela soya fasulyesinden yapılan tofu peyniri leziz bir alternatiftir. Migros gibi büyük marketlerde bitkisel ürünlerle üretilen vegan peynirler de bulabilirsiniz. Bu peynirlere dilediğiniz gibi baharat ekleyerek harika bir tat ekleyebilir, vegan pizzanızın üstüne koyabilir, sandviçinizde kullanabilirsiniz.

Dikkat edin! Vejetaryen etiketli peynirler vegan olmayabilir.Bazıları kazein adlı bir protein içerir, bu da kısaca süt proteinidir. Alışverişinizi yaparken etiketleri dikkatlice okuyun.

3. Yumurta

Tofu yumurtalar için de harika bir alternatiftir ve birçok vegan tarifte yumurta yerine tofu koyulur. Yulaf ezmesi, yulaf, soya unu, ekmek kırıntıları veya mısır nişastasıyla da karıştırabilirsiniz. Nohut ununu da omlet yapmak için kullanabilirsiniz. Aquafaba ile yine omlet veya mayonez yapabilirsiniz.

4. Tereyağı

Vegan tereyağı birçok vegan markette bulunuyor ve genelde margarinlerden daha çok tercih ediliyor. Alternatif olarak ayçiçeği ve zeytinyağı da kullanabilirsiniz.

5. Yoğurt

Meyveli veya sade vegan yoğurtlar birçok büyük markette bulunabiliyor. Bunları vegan tatlılarda da kullanabilirsiniz.

Vegan ürünler ile beslenme
Mutfakta kullandığınız ürünleri vegan alternatifleriyle değiştirin. Mesela yoğurt alırken vegan olanı tercih edin. | Kaynak: Unsplash

6. Et Suyu

Et suyu yerine sebze suyu kullanabilirsiniz. Sebze suyu yapımını internette birçok sayfada bulabilirsiniz. İsterseniz İngilizce olarak "vegetable broth" diye de aratabilirsiniz.

7. Bal

Sanılanın aksine bal vegan bir ürün değildir. Onun yerine bitki bazlı tatlandırıcılar kullanabilirsiniz.

8. Şeker

Pancar şekeri, hurma şekeri, akçaağaç şurubu ve doğal organik şekerlerde pestisit riski olmadığından ve hayvansal ürünler kullanılarak üretilmediğinden veganların tüketimine uygundur.

9. Çikolata

Vegan olmak tatlı yemeyeceğiniz anlamına gelmiyor! Birçok markette vegan çikolatalar bulabilirsiniz.

10. Dondurma

Soya, fındık, pirinç ve Hindistan cevizi sütünden yapılan vegan dostu dondurmaları tercih edebilirsiniz. Çevrenizdeki dondurmacılarda vegan dondurma bulmanız zor olabilir ancak büyük marketlerde bulmanız mümkün. İsterseniz kendi vegan dondurmanızı da yapabilirsiniz!

11. Et

Son olarak vegan diyetinde etten alacağınız proteini nasıl sağlayacağınızı konuşalım. Vegan endüstrisi çok geliştiğinden vegan hamburger, köfte, sosis, köfte ve nugget bulabilirsiniz. Bunların çoğu yine soya fasulyesinden yapılmıştır.

Marketlerdeki Vegan Yiyecekler

Mutfak becerilerinize pek güvenmiyorsanız ve hazırını almak istiyorsanız büyük marketlerin vegan dostu yemek seçeneklerine bir göz atın.

Vegan yiyecekler almak için internetten de sipariş verebilirsiniz. Türkiye'de bu seçenek biraz daha yaygın gibi görünüyor çünkü her şehirde vegan dostu ürünler satan bir market olmayabiliyor.

Migros, Carrefour ve Macrocenter marketlerinde vegan ürünler bulabilirsiniz. Vegan dondurmalar, peynirler, köfteler, sandviçler... Hatta dondurulmuş vegan pizzalar!

Her yerde hazır vegan dostu yemekler bulamayabilirsiniz ancak kinoa, mercimek, avokado, muz, humus, ıspanak ve patates her yerde var. Bu nedenle yemek yapabileceğiniz vegan malzemeler bulmakta asla zorlanmayacaksınız.

Özetle Vegan Yemekler

Günlük tükettiğiniz temel besinlerin alternatiflerini özetleyelim. Vegan olmasanız bile daha sağlıklı vegan tatlı tarifleriyle mutfakta harikalar yaratabilirsiniz.

Vegan beslenmek için artık birçok seçeneğimiz var. Malzemelerimiz eskisi kadar kısıtlı değil. Süt ve yumurta gibi temel besinleri tüketmeden nasıl yemek yapacağınızı, nelerle besleneceğinizi merak ediyorsanız şu tabloyu inceleyebilisiniz:

Vegan olmayan ürünlerVegan alternatifleri
SütSoya, pirinç, yulaf, badem sütü
PeynirTofu veya vegan peynir
YumurtaTofu, nohut unu, soya unu, yulaf unu, yulaf ezmesi, aquafaba
TereyağıVegan yağ veya margarinler
YoğurtVegan yoğurt
Et suyuSebze suyu
BalSıvı tatlandırıcılar
ŞekerPancar şekeri, fruktoz, hurma şekeri, akçaağaç şurubu ve doğal organik şeker
ÇikolataVegan çikolata
DondurmaVegan dondurma
EtTofu veya vegan burger, et, sosis, nugget
Gastronomi öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Seda

Spor yapmayı, film izlemeyi seven; farklı bir kültürü keşfederken ilk yemeklerini deneyen bir çevirmenim. Yeni bir dil öğrenmekse hobilerim arasında.