Hekimlik, bir sanattır, aslında objesi insan olan tek sanattır; ‘insanları hastalandırmama’ sanatıdır. Hekimliğe adım atanların ilk dersi, ‘primum nil nocere’ yani ‘önce zarar verme’ diye başlar. Esas olan sağlığımızı korumak, sağlıklı ve kaliteli yaşamaktır. Hekim, insana bütün olarak bakar ve onu hastalıklardan korur!
                                                                                                                                                                                                          Canan KARATAY

 

Birçok insan için sağlıklı yaşam tarzı hakkında konuşmak onu bir rutin haline getirip uygulamaktan çok daha kolaydır. Washington Üniversitesi tarafından yapılan bir çalışmada anlaşılıyor ki ölümlerin 5’te 1’i yanlış beslenmeden kaynaklanıyor.

Bu küresel çapta yapılan araştırma uzun yaşayan insanların aynı zamanda genel sağlığa iyi gelecek bir beslenme düzeni takip ettiklerini ortaya koymuş. Şeker ve tuzdan zengin, sağlıklı tahıllardan ve proteinlerden eksik bir beslenme erken ölümler için adeta bir çağrıdır.

Sağlıklı bir diyetin faydaları saymakla bitmez. Sizi yalnızca en ölümcül hastalıklardan koruyup, hayatınızı kaliteli hale getirip, ömrünüzü uzatmaz; aynı zamanda saç, cilt, tırnak ve sindirim sisteminizdeki olumlu etkilerini de gözlemenizi sağlar.

Tüm bu nedenler sizi sağlıklı beslenmeye teşvik etmiyorsa, pes ediyorum!

Birçok insan sağlıklı bir beslenme düzeni oluşturma konusunda isteksizdir çünkü çıtır patates kızartmaları, yağlı hamburgerler, tatlı mı tatlı baklavalar, nefis sütlü çikolatalardan uzak durmaları gerektiğini düşünürler. Bu kısmen doğru olsa da aslında hem sağlığa faydalı hem de en az bunlar kadar lezzetli pek çok besin var.

Doritos cipslerine ve Burger King kızartmalarına veda etmek düşündüğünüzden çok daha kolay! Peki sağlıklı beslenme nasıl olur da size çeşitli faydalar sağlar görelim!

Sağlıklı Bir Diyetin Gözlere Faydası

Sağlıklı ve dengeli beslenme size sağlıklı gözler verebilir.
Sağlıklı bir diyet ve yaşam tarzı katarakt ve maküler dejenerasyon riskini azaltabilir. | Kaynak: VisualHunt

 

Türkiyede görme bozukluklarından mustarip birçok kişi bulunmaktadır. Çocukluktan itibaren dengeli ve sağlıklı beslenme ile desteklenen yaşam tarzı ilerleyen yaşlarda çift görmenizi engelleyebilir!

Görüşünüzü iyileştirmek ve katarakt, makuler dejenerasyon gibi gözle ilgili hastalıkları kendinizden uzak tutmak için omega-3, lutein, çinko ve e ile c vitaminlerinden zengin gıdaları tüketmeye çalışın. Aynı zamanda vücudunuzda gerektiğinde A vitaminine dönüştürülen beta-karoten içeren gıdalar da güzel seçim.

Şimdi belki bu faydalı vitamin ve mineralleri hangi besinlerde bulabileceğinizi merak ediyorsunuz.

Aşağıda tüm vücut sağlığı için tüketilmesi faydalı olan besinlerin listesini bulabilirsiniz.

*Yeşil yapraklı sebzeler: karalahana, kıvırcık karalahana ve ıspanak, lutein, zeaksantin ve gözleri maküler dejenerasyon, katarakt gibi yapısal bozukluklardan koruyan bitkisel pigmenler içerir.

*Somon: İnsanların rutin beslenmesinde yeteri kadar alamadığı bir yağ asidi olan ve genel göz sağlığını iyileştiren omega-3ten zengindir.

*Yumurta: Özellikle ihtiva ettiği A vitamini ile gözleri gece körlüğüne ve kuruluğa karşı korur.

*Bakliyatlar: Nohut, barbunya ve mercimek yalnızca iyi bir vejetaryen protein kaynağı değil aynı zamanda retinayı koruyarak potansiyel göz hastalıklardan korunmayı sağlar.

*Narenciye: Portakal, greyfurt ve limon iyi birer c vitamini kaynağı olup katarakt ve maküler dejenerasyona karşı koruma sağlar.

Sağlıklı gıdalardan oluşan dengeli bir beslenme olabilecek göz hastalıklarına karşı koruyabilir. Beslenme veya gıda takviyeleriyle ihtiyacınız olan vitaminleri tüketebilmek düşündüğünüzden çok daha kolay.

Aşağıda hazırlaması pratik ve oldukça lezzetli tariflerin bazılarını görebilirsiniz:

*Yumurtalı soğanlı ıspanak kavurması

*Ton balıklı roka salatası

*Mercimekli portakallı enginar

Bu tarifler hem aşina olduğumuz yemeklerden oluşuyor hem çok pratik hem de gözlerimizin sağlığı için ihiyacı olan vitamin ve besin öğelerini karşılıyor.

Sağlıklı Beslenmenin Saçlara Faydası

Sağlıklı beslenme önerileri saç sağlığı için de geçerlidir.
Işıltılı, yumuşak ve gür saçlar için B vitaminlerinden zengin bir diyet izlemek gereklidir. | Kaynak: VisualHunt

Kadınların da erkeklerin de sağlıklı, parlak, yumuşak ve gür saçlara sahip olduklarında daha özgüvenli oldukları kanıtlanmış.

Parlak ve dolgun saçlar istiyorsanız, beslenme bu işin kilit noktası.

Saçlarınızın durumun aslında vücudunuzun genel sağlığını yansıttığını pek az kişi bilir.

İşte saçlarınızın ipek gibi yumuşak ve ışıltılı olmasını sağlayacak elzem besinlere sahip yiyecekler:

*Tam tahıllar: Biotin, demir ve çinkodan zengindir. Biotinin bazı şampuan şişelerinde yazdığını ve bu şekilde reklamının yapıldığını görmüş olabilirsiniz çünkü güçlü saçlar için olmazsa olmaz aminoasit üretimini ve hücre çoğalmasını sağlar.

*Yoğurt: Günün her saatinde tüketilebilecek bu lezzet harikası kafa derisine kan akışını hızlandıran ve uzamayı teşvik eden çok iyi bir vitamin B5 veya diğer adıyla pantotenik asit kaynağıdır.Türk halkının  neden genel olarak saçlı, kaşlı, gür sakallı olduklarına şaşırmamak gerek!

*Badem Yağı: Lezzetli olduğu kadar da etkili. Bu iştah açıcı yağ sağlıklı yağ asitleri, proteinler ve e vitamini gibi elzem vitaminler içermektedir. Yakın zamanda yapılan bir araştırma sonucunda görülmüş ki günlük e vitamini tüketen kişilerin 8 ay sonra saçlarındaki uzama %42 artmış.

*Tarçın: Saç foliküllerine oksijen ve besin gönderimini sağlar.

*Havuç: Günde 1 bardak havuç suyu uzak tutar kuaförü. Havuç yüksek A vitamini kaynağıdır ve A vitamini hem cilt hem saç hücrelerinin gelişimini sağlar.

Erken saç dökülmesi ve kırılgan saçlar, kişiyi görünüşü konusunda güvensiz hissettirebilir. Bazı araştırmalar saç dökülmesinin ve sağlıksız saç tellerinin kötü beslenmenin belirtileri olduğunu kanıtlamıştır.

Besleyici öğünler ve atıştırmalıklar daha güçlü saç kökleri oluşturabilir ve saç dökülmesini önleyebilir. Sağlıklı ve kıskanılacak saçlara sahip olmak için yukarıda belirtilen yiyecekleri yiyin!

Sağlıklı Beslenmenin Cilde Faydası

Dengeli ve sağlıklı beslenme cildimize yansır.
Ergenlik hormon dengesinin en hassas olduğu zamanlar; dolayısıyla gözeneklerimizi tıkayacak kızartma, aşırı şekerli, tuzlu gıdaları azaltmalıyız. | Kaynak: VisualHunt

Sağlıklı, genç ve ışıltılı bir cilt herkesin istek listesindedir. Epidermis, bütün vücudumuzu saran, en göz önünde olan ve en büyük organımız olduğu için, çoğu cildinin görünümü ve sağlığı konusunda endişelidir.

Kuru, kırışık ve sivilce dolu bir cilt, genellikle kötü beslenme ve stresin sonucudur.

Doğru besinler içeren sağlıklı bir diyet, zamanı geri alabilir ve size arzu edilen ışıltılı bir ten verebilir. Gençliğiniz sırasında cildinize özen göstermek, gelecekte daha az kırışıklık yaşamanızı sağlayabilir.

Daha sağlıklı, ışıltılı ve genç görünen bir cilde sahip olmayı kolaylaştırabilecek, özenle seçilmiş sağlıklı beslenme önerileri:

*Brokoli: Cilt kanserine karşı bile savaşabilen sülforafan adı verilen bir bileşiği ihtiva eder.

*Domates: Güzel ve ışıltılı bir vilt için olmazsa olmaz maddelerden bitkilere sarı, turuncu yada kırmızı pigmenti veren karotenoidleri yüksek dozda içerir. Karotenoidlerin emilebilmesi için sağlıklı yağlarla tüketilmesi gereklidir. O halde neden bol domatesli zeytinyağlı bir menemen yapmayasınız?

*Bitter Çikolata: Kakaonun cilt üzerindeki etkileri son derece etkileyici! Düzenli olarak yüksek kaliteli kakao tozu tüketildiğinde, cilt daha az pullu, kuru ve pürüzlü hale gelir ve bu da daha sağlıklı bir cilt için gerekli olan besinlerin daha iyi ve emilmesine ve iyi bir kan akışına katkıda bulunur. Ancak, herhangi bir çikolatadan bahsetmiyoruz. En az % 70 kakao seviyesine sahip bitter çikolata ihtiyacınız olan şeydir.

*Tatlı Patates: vücutta A vitaminine dönüşen yüksek düzeyde beta-karoten içerir. Bu harika çünkü A vitamini cilt hücrelerini güneşin zararlı UV ışınlarından koruyan doğal bir güneş kremi görevi görüyor. Cilt hücreleri çok fazla güneşe maruz kaldıklarında ölür ve kırışıklık tehdidi artar.
*Kırmızı Dolmalık Biber: Yakın zamanda, yaşlılıkta yüksek kollajen seviyelerini korumak için gerekli olan en yüksek C vitamini kaynaklarından biri olarak keşfedildi. Mümkün olduğu kadar dolmalık biber yemek, daha az kuru cilt ve kırışıklık ile sonuçlanır.

Yukarıdaki besinlerin tümü bulması çok kolay ve her tarifin içine kolayca eklenebilecek niteliktedir.

Ergenlik savunmasız bir aşama olduğu için tüm gençler sivilcesiz bir cilt ister. Bu nedenle sivilceden kaçınmak için genç yetişkinlerin gözenekleri tıkayan yağlı yiyeceklerden uzak durmaları gerekir. Ergenlik çağında sağlıklı yemek yemek her zaman kolay değildir, ancak doğru besinler tüketilirse, sonuçta daha temiz bir cilt sizi bekliyor olacaktır!

Sağlıklı Beslenmenin Sindirim Sistemine Faydası

Sağlıklı beslenme önerileri, sindirim sisteminizin de en iyi çekilde çalışmasını sağlaycaktır.
Ülkemizde bolca tüketilen kuru kayısı, sindirim sisteminizi hızlı çalıştırıp, yumuşatabilir. | Kaynak: VisualHunt

 

Sindirim sistemiyle ilgili sorunlar günümüzde çok daha yaygın. İnsanlar şiş ve ağrılı bir karınla uyumamak için gün boyunca ne yediğini sıkı takipten geçirmek zorunda kalıyor ve bu da gastronomi ile ilgili her şeyin tatsızlaşmasına neden oluyor.

Sindirim sistemindeki sorunlar genellikle kötü beslenmeden kaynaklanmaktadır ve beslenme sisteminin düzeltilmesi çoğunlukla sorunları büyük oranda ortadan kaldırmaktadır. Sağlıklı beslenme hakkında bilgi sahibi olan insanlar, sindirim sistemlerine gereken önemi gösterir ve daha az rahatsızlık hissederler.

Kesin olan bir şey vardır; iyi bir sindirim sistemi sizi genel anlamada sağlıklı ve dinç hissettirir.

Yüksek lif kaynağına sahip yiyecekleri bulmak önemlidir. Neyse ki aralarından seçim yapabileceğiniz pek çok lezzetli seçenek var:

*Pancar: sağlıklı bir sindirim sistemini yeniden oluşturmak için önemli olan yüksek lif, magnezyum ve potasyum kaynağı. Pişirmektense salatalarda çiğ olarak tüketmeyi tercih ediniz.

*Yaban mersini: Yararlı olduğu kadar lezzetli bir süper besindir. Yüksek lif ve C vitamini seviyeleri, bu küçük meyveyi sindirim sistemi için faydalı kılar.

*Kuru Erik: Çözünür ve çözünmez lif bakımından zengindir ve doğal bir müshil görevi görür; kabızlık sorunları yaşıyorsanız tuvalete çok daha hızlı çıkmanızı sağlar.

*Salatalık: Harika bir lif kaynağıdır ve çok sulu olduğu için dışkıyı yumuşatmak konusunda avantajlıdır ve bağırsak hareketlerinin düzgün olmasını sağlar. Taze olarak çoğu bölgede kolayca bulunur. Limonlu ve naneli salatalık suyu ferahlatıcı ve sağlıklıdır.

İyi bir sindirim sistemi ve sağlıklı beslenme için faydalı yiyecekler olduğu gibi, tuvalete gitmeyi uzun ve acı verici hale getirebilecek kaçınılması gereken yiyecekler de vardır.

Son zamanlarda oluşan sindirim sorunları nedeniyle hassas bir mideyle uğraşıyorsanız baharatlı, işlenmiş veya kızartılmış yiyecekler tüketmeyin. Ayrıca, sağlıklı sindirime eşit derecede zararlı olan kafein ve süt ürünlerinden uzak durmaya çalışın.

Sindirim sisteminize yardımcı olması için günde yaklaşık 2 litre bol su içmek şiddetle tavsiye edilir. Yemek sırasında, öncesinde veya sonrasında tüketebilirsiniz çünkü su içmek için gerçekten uygunsuz bir zaman yoktur. Sıvılar, vücudunuzun yiyecekleri parçalamasına ve kabızlığı önlemesine yardımcı olur.

Sağlıklı Beslenme Hastalıkları Önleyebilir

Sağlıklı beslenme yazı ve planları doğru uygulandığında hastalıklara karşı koruyabilir.
Günümüzde birçok hastalık sağlıksız bir yaşam tarzı ve beslenme düzeninden kaynaklanmaktadır. | Kaynak: VisualHunt

Türkiye’deki kadın ve erkeklerin gün geçtikçe daha uzun ömre sahip olduklarını bilmek sevindiricidir. Ancak genellikle insan ömrüne eklenen bu ekstra yıllar kötü beslenme alışkanlıklarından ötürü hastalık ve çile içinde geçmektedir.

Yaşamı değiştiren birçok hastalık ve ciddi durum, sağlıklı bir diyet ve yaşam tarzı ile tedavi edilebilir ve önlenebilir.

İyi beslenmek obezite, şeker hastalığı, kalp damar hastalıkları ve kanseri önleyebilir.

Güçlü besinler, mineraller ve vitaminlerle dolu bu belirli yiyeceklerin düzenli olarak alınması, değerli vücudunuzda zararlı hastalıkların yayılmasını önleyebilir:

*Balkabağı: Çok lezzetli, turuncu ve akciğer kanseri riskini büyük ölçüde azaltan beta-karoten ile doludur.

*Elma: Bir meyvede bulunan en yüksek pektin kaynağı. Pektin, kolon ve meme kanseri riskini azaltmayı da içeren birçok sağlık yararına sahip çözünür bir liftir.

*Papaya: Papaya'nın küçük bir kısmı bile gerekli günlük C vitamini miktarını aşıyor.Potansiyel kalp hastalığını önleyen diğer güçlü antioksidanlarla dolu.

*Kinoa: İnkalar tarafından "tüm tahılların annesi" olarak bilinir ve bunun çok mantıklı nedenleri vardır. Kinoa, kan basıncına ve kalp krizine karşı savaşabilen tam bir protein ve harika bir diyet lifi kaynağıdır.

*Yeşil Çay: Birçok araştırma, yağlı gıdaların sebep olduğu iltihaplanmanın düzenli yeşil çay içilmesi ile azaltılabileceğini göstermiştir. Bunun nedeni yeşil çayın, iltihaplanmaya karşı savaşan flavonoidlerle dolu olmasıdır. Bu, diyabet riski taşıyan kişiler tarafından çok dikkate alınmalıdır çünkü yüksek iltihaplanma vücudun kan şekerini emmesini engeller.

*Baklagiller: nohut, mercimek ve diğer fasulyeler lif bakımından zengindir ve glikozun kan dolaşımınıza salınmasını yavaşlatır, bu da şeker artışlarını ve düzensizliklerini önler.

Sağlıklı bir yaşam tarzına kavuşmak için yapılabilecek pek çok şey var ama en önemlisi sağlıklı beslenmek. Şimdi görüldüğü gibi, sağlıklı bir diyete ulaşmak o kadar zor değil ve çok sayıda faydası var. Günlük diyetinize belirli yiyecekleri seçmek daha sağlıklı bir vücut ve daha mutlu bir yaşamla sonuçlanabilir! Daha fazla bilgi için sağlıklı beslenme yazı ve videolarına göz atabilirsiniz.

öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Beste

Diller, kültürler, yemekler, muhabbet kuşları... Hayatta her şey hakkında ufak bilgilere sahip olmak tutkum. Bir gün 3.dalga kahve tarifleriyle ilgilenirken diğer gün izotretinoin tedavisinin teratojenik etkileri hakkında makale okurken buluyorum kendimi. Sonuç olarak “jack of all trades, master of none is oftentimes better than master of one” züğürt tesellisiyle noktayı koyuyorum.