Gözler ruhun aynasıdır ve esrarengiz gibi görünen her şeyi dışarı yansıtır...Ancak gözler ışıldamaktan başka bir özellik daha taşırlar...Ayna vazifesi görürler...Kendilerine hayranlıkla bakanların görüntüsünü yansıtırlar...

Paul Coelho

Birçok kişi için gözler insanın en etkileyici kısmıdır. Ela veya kapkara badem gözlü uzun kirpikli bir kadının istediği erkeği etkilemesi işten bile değildir. Elbette saç ve cilt güzelliği de çok önemlidir ancak gözler ruhun aynasıdır.

Hem estetik olarak güzel gözlere hem de sağlıklı gözlere sahip olmak isteriz.

Türkiyede 3 yaşında büyük bireylerde kırılma kusuruna bağlı göz bozuklukları ve görme yetisinin azalma oranı yüzde 52leri bulmaktadır. Bir göz doktoru tarafından görüşünüzde sorunlar olduğunun söylenmesi bir stres, panik kaynağı olabilmektedir.

Araba kullanma, spor, okuma gibi aktiviteleri eskiden yaptığınız gibi yapamayabilirsiniz.

Kırılmaya bağlı göz bozukluklarının çoğunluğu genetik kökenli olsa da bir kısım insanlar için bu durum engellenebilirdir.

İşte bu aşamada Superprof sağlıklı bir beslenme ve yaşam tarzının uzun ve kısa vadede nasıl etkili olabileceğine ilişkin pratik öneriler sunacaktır.

Hangi Besinler Göz Sağlığımıza İyi Gelir?

Göz için faydalı besinler özellikle yüksek A vitamini içerirler.
Özellikle A vitamininden zengin besinleri yeterince tüketmek sizi gece körlüğüne karşı koruyabilir. | Pixabay

Meyvelerinizi ve sebzelerinizi yiyin!

İyi göz sağlığı tabakta başlar.

Eminim çoğunuz bir zamanlar ebeveynlerinizin “havuç yersen tavşan gibi güzel görürsün.” Dediğini duymuşsunuzdur. Bu çok gerçekçi çünkü havuçta beta-karoten var.

Yukarıda bahsedildiği gibi omega-3 yağ asitleri, lutein, çinko ve C, E vitaminleri ve beta-karoten gibi faydalı besinlerle dolu bazı besinler, katarakt ve maküla bozulması  gibi yaşa bağlı göz problemlerini engelleyebilir.

Önerilen Günlük Alım Miktarı (RDA), yaşamlarının ve cinsiyet gruplarının belirli bir aşamasında neredeyse tüm sağlıklı insanların gereksinimlerini karşılayan belirli bir besinin ortalama günlük ihtiyaç seviyesini almak için izlenecek harika bir referanstır.

Yine de bazı göz uzmanları, RDA'nın önerdiğinden daha spesifik besinler tüketmeyi önerebilmektedir.

Bununla birlikte, göz sağlığını iyileştirmek için bir diyet aşağıdaki yiyecekleri içermelidir:

*Ispanak, lahana ve lahana gibi yeşil yapraklı sebzeler,

*Havuç, tatlı patates ve balkabağı,

*Somon, ton balığı, alabalık ve diğer yağlı balıklar,

*Etle ilgili olmayan yumurta, kuruyemiş, nohut, siyah fasulye ve diğer vejetaryen seçenekleri,

*Portakal, misket limonu, limon, mandalina ve diğer turunçgiller (sağlıklı meyve suları da çok faydalıdır),

*İstiridye ve ahtapot.

Hepimizin çok meşgul olduğu bir dünyada yaşıyoruz. Hızlı yaşam trendinden dolayı TV yemekleri ve donmuş yiyecekler oldukça yaygındır. Ancak bu "öğünler" yüzünden ihtiyacımız olan besinleri alamıyoruz ve bu da sağlığımızın hızla bozulmasına neden olabilmektedir.

Bununla birlikte, sağlıklı yiyeceklerden oluşan dengeli bir diyet göz sorunuyla mücadele edebilir. Sağlıklı beslenmenin faydaları çoktur ve planlamak sandığınızdan daha kolay olabilir.

Diyetinizi geliştirecek beslenme kursları da alabilirsiniz.

Yemek Hazırlama

Yemek hazırlama süreci büyük değişimlerle çok pratik bir hale geldi çünkü burada bahsedilen gibi günde üç öğün göz sağlığımızı iyileştirecek yemekler pişirmeye vaktimiz yok.

Gözlük takmak veya katarakt operasyonu geçirmek düşünceleri sizi korkutuyorsa aşağıdaki göz sağlığı için çok faydalı bazı tarifleri deneyebilirsiniz:

Yemek hazırlığı için bir gün seçin. Bazıları tüm hafta boyunca yemek hazırlamak için pişirme günleri olarak çarşamba veya pazar günlerini seçer.

Yemekleri seçin. Göz sağlığının bozulmasını önlemek için antioksidan ve A, C ve E vitaminleri açısından zengin kahvaltı, öğle yemeği ve akşam yemeği tercih edin.

Doğru kapları seçin. Yemeğin her bölümünü bölen kaplar satın alın. Güvenli ve mikrodalgada kullanılabilen BPA içermeyen plastik Tupperware'i seçmek çok önemlidir.

Sağlıklı beslenmenin size faydalarının yemek hazırlığı için verilen çabaya kat kat değdiğini göreceksiniz.

Seçebileceğiniz Bazı Tarifler

Göz için faydalı yiyecekler her zaman lezzetsiz olmak zorunda değildir.
Faydalı besinleri pratik ve lezzetli tariflerde de tüketebilirsiniz. | Pixabay

Artık yemek hazırlığının nasıl yapıldığını biliyorsunuz, ancak hangi tarifler daha iyi bir görme ve göz sağlığına katkıda bulunur?

Bu çok güzel bir soru. Pek çok sağlık bilincine sahip birey, gözlerinin sağlığını korumak için ellerinden gelen her şeyi yapmak ister, ancak ortada hiçbir yemek tarifi olmadığında kendilerini dağılmış hissedebilirler.

Göze ne faydalı ve göz için faydalı yiyecekler nelerdir diye merak ediyorsanız işte gözlere faydalı besinler ihtiva eden basit birkaç tarif:

*Ispanaklı yumurta

*Fırında somon

*Soya soslu buharda pişmiş brokoli havuç salatası

*Kızarmış Hellimli Salata

*Sarımsaklı sirkeli kemik suyu

*Kıymalı kapuska

Ağzımız sulanmaya başladı değil mi? Tüm bu tarifleri ve daha fazlasını bu linkten öğrenebilirsiniz.

Gözlerin sağlığı için iyi beslenmenin önemini ne kadar vugulasak azdır. ‘’Ne yersen osun.’’ Sözü gerçekten çok doğrudur. Şimdiden sağlıklı beslenmeye başlayın ve ilerleyen yıllarda gözleriniz size teşekkür etsin.

Günlük Vitamin Alımı

A vitamini körlüğe karşı korur ve C Vitamini glokomu önlemede anahtar rol oynar.

Peki bu ne anlama geliyor? Doğru bildiniz; vitaminlerinizi almalısınız!

Günlük takviyeler ve vitaminler görüşünüzü iyileştirebilir ve katarakt gibi olası sorunları önleyebilir.

Sadece Türkiye'de her yıl  450.000 katarakt ameliyatı yapıldığı tahmin edilmektedir.

Hangi Vitamin ve Kapsüller Genel Göz Sağlığını Etkilerler?

AREDS'den (Yaşa Bağlı Göz Hastalığı Çalışması) elde edilen sonuçlar, aşağıdaki tabletlerin ve takviyelerin genel göz sağlığı için yararlı olduğunu göstermiştir:

Lutein ve Zeaxanthin: Bu karotenoidler (retinanızda bulunan pigmentler) takviye edildiklerinde retinanızdaki yoğunluğu artırmaya yardımcı olur. Ayrıca yüksek enerjili mavi ve ultraviyole ışığı absorbe etmek ve bloke etmek için son derece faydalıdırlar. Göze faydalı bitkiler listesinde sayılabilecek ıspanak, pazı ve su teresi gibi gıdalarda bol olarak bulunur. Eczanelerde çeşitli markaların ürünlerini de temin edebilirsiniz. Gözlerinize yatırım yapın!

Çinko: Hücre hasarına karşı koruyan güçlü bir antioksidan olduğu bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Bakır takviyeleri ile alınması şiddetle tavsiye edilir.

B1 Vitamini (tiamin): Göze faydalı vitaminler listesinde en başta gelir, çünkü araştırmalar, bu takviyenin, nihai körlüğe yol açabilecek bir göz rahatsızlığı olan üveit tedavisinde etkili olduğunu kanıtlamıştır. Bunu kimse istemez!

Omega-3 yağ asitleri: Dünyadaki pek çok millet düzenli diyetlerinde bunlardan yeterince tüketmez. Oysa retina hücrelerinin gelişiminde son derece önemlidir.

C vitamini: Kataraktın ilerlemesini azalttığı bilinmektedir.O kadar çok fonksiyonlu bir vitamin ki C vitamininin ününü duymayan yoktur. Bu açıdan göze faydalı meyveler c vitamini bol olarak içeren narenciye grubu, kivi, hünnap diyebiliriz.

Göz sağlığınızı iyileştirmek için günlük besleyici gıda alımının yüksek miktarda vitamin ve takviyelerle tamamlanması gerekir. Bunların hepsi daha net görmenize yardımcı olacak sağlıklı bir diyetin parçasıdır!

Egzersizin Göz Sağlığına Faydası

Göz için faydalı besinler tüketmek yeterli değildir, aynı zamanda genel olarak sağlıklı bir yaşam tarzını benimsemek önemlidir.

Göze faydalı şeyler dediğimizde pek az kişinin aklına spor ve egzersiz gelir. Dengeli beslenmenin yanı sıra düzenli egzersiz, göz hastalıklarını veya en azından onların ilerlemelerini önleyebilir.

Geçtiğimiz on yıl boyunca yapılan birçok çalışma, düzenli egzersiz ile katarakt, glokom ve yaşa bağlı maküler dejenerasyon risklerini azaltmak arasında bir ilişki bulmuştur.

Göze faydalı şeyler içinde en az bilineni spordur.
Spor genel vücut sağlığına katkıda bulunduğu gibi gözlerimizi de koruyabilir. | Pixabay

Araştırmacılar görme engelli sayısının 2050'ye kadar ikiye katlanacağını öne sürdükleri için sporun ciddi şekilde hayatın içine sokulup uygulanması gerekiyor. Düzenli egzersiz, sağlıklı beslenme, göz doktoruna tekrarlayan ziyaretlerdeki hızlı artışı önleyebilir.

Mahallede hızlı bir yürüyüş, evde egzersizler veya spor salonuna sık sık ziyaretler olsun fark etmeden 15 yıl boyunca 4000 denekle yapılan bir çalışma, haftada en az 3 ila 4 kez egzersiz yapanların yaşa bağlı makula dejenerasyonu yaşamasının  daha az olası olduğunu göstermiştir.

Ayrıca, orta şiddette, düşük etkili egzersize katılanların gözlerindeki basıncı düşürdüğünü ve glokom riskini azalttığını da unutmamak gerekir.

Tip 2 Diyabet ve Göz Hastalığı

Tip 2 diyabet hastaları için sağlıklı bir yaşam tarzı son derece önemlidir çünkü durumunuz kontrol edilmezse retinanın kan damarlarına zarar verebilir ve bu körlüğe yol açar.

Şu an için Türkiye’de 1 milyon kişi diyabetten dolayı ağır göz ve retina hasarlarına sahip. Diyabetli hastalarınsa yaklaşık %35’i göz ile ilgili bir sorun yaşıyor.

Görme ve göz hastalığınızla ilgili sorunlar, yüksek kolesterol ve yüksek tansiyonun bir sonucu olabilir. Tüm bunlardan kaçınmanın anahtarı çok basittir, besleyici gıdalardan oluşan sağlıklı bir diyet,  gözler için faydalı takviyelerin günlük alımı ve düzenli egzersiz rutinidir. Vitamin, mineral ve lif dolu sağlıklı bir diyet hem diyabetten koruyabilir hem de sindirim sorunlarını azaltarak genel vücut rahatlaması sağlayabilir. Artık bağırsakların ikinci beyin olduğu ve aslında birçok hastalığın sindirim sisteminden kaynaklandığı biliniyor.

Göz Sağlığı İçin Bazı Tavsiyeler

Göze ne faydalı bilmek kadar ne zararlı bilmek de önemli.
Günümüzde çoğumuzun maruz kaldığı bilgisayar ve telefon ekranları yaydıkları mavi ışık nedeniyle göz yorgunluğu ve kuruluğuna neden olabilirler. | Visualhunt

Sağlıklı bir yaşam tarzı veya diyet uygularken değiştirilecek pek çok şey vardır. Önceden benimsenmiş alışkanlıkları değiştirmelisiniz.

Gözlerinizin sağlığı için değiştirilmesi veya uygulanması gereken birçok çevresel faktör vardır.

Sigarayı Bırakın: Dumanla dolu bir ev gözler için çok zararlıdır.Sigara içiciliği veya pasif içicilik, optik sinire zarar verir ve sarı nokta hastalığına yol açar. Sigara içmek, kesinlikle hiçbir sağlık yararı olmayan çok korkunç bir alışkanlıktır ve sigarayı bırakmak için mücadele ediyorsanız, bir profesyonelden yardım isteyin.

Güneş Gözlüğü Takın: Güneşin ultraviyole ışınları katarakt riskinizi artırır. Bu çevresel faktör nasıl önlenir? UVA ve UVB ışınlarının% 99 ila% 100'ünü engelleyen kaliteli bir güneş gözlüğü satın alın.

Bilgisayar Ekranları: Türkiye’de birçok vatandaş, çeşitli ofislerde bilgisayar ekranlarının önünde çalışmaktadır. Bilgisayar ekranlarına bakmak göz yorgunluğuna, bulanık görmeye, kuru gözlere vb. neden olabilir. Sürekli göz yorgunluğunuz varsa doktorunuzla bilgisayar gözlükleri hakkında konuşun ve şu yöntemi deneyin: Bilgisayarınızdan 20 saniye uzağa bakarak gözlerinizi 20 dakikada bir dinlendirin; gözlerinize ihtiyaç duydukları dinlenmeyi verin.

60 yaşın üzerinde olanların daha önce bahsedilen faktörleri dikkate almaları önemli olacaktır. Yaşlı vatandaşlarımız, yılda bir kez göz doktoruna gitmenin gerekli olduğunu unutmamalıdır.

Bu makalede öğrenilen bilgileri hepimiz dikkate alırsak, sağlıklı bir diyet ve yaşam tarzı, düzenli egzersiz ve faydalı öneriler sayesinde bir çift mükemmel gözün tadını çıkaracağız.

Dünya hayranlık uyandıran bir yer ve gözle ilgili problemler nedeniyle güzelliğini deneyimleyememeniz ne kadar üzücü olurdu.

Sadece bir çift göze sahipsiniz, onlara iyi bakın!

Gözlerle İlgili Tanımlar

Glokom tam olarak nedir?

Glokom, optik sinirinize zarar veren bir göz hastalığıdır. Gözünüzün önünde sıvı biriktiğinde olur.

Katarakt nedir?

Katarakt, gözün doğal merceğinin bulanıklaşmasından kaynaklanan bir durumdur. Bulanık bir görme ile sonuçlanır.

 

öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Beste

Diller, kültürler, yemekler, muhabbet kuşları... Hayatta her şey hakkında ufak bilgilere sahip olmak tutkum. Bir gün 3.dalga kahve tarifleriyle ilgilenirken diğer gün izotretinoin tedavisinin teratojenik etkileri hakkında makale okurken buluyorum kendimi. Sonuç olarak “jack of all trades, master of none is oftentimes better than master of one” züğürt tesellisiyle noktayı koyuyorum.