Günümüz dünyasında; mide bulantısı, mide ekşimesi, hazımsızlık, şişkinlik ve mide ile ilgili çeşitli şikayetler çok yaygındır. Bununla ilgili olarak geçen yıl Türkiyedeki yetişkinlerin % 86'sından fazlasının sindirim sistemi ile ilgili problemlerden muzdarip olduğu bildirildi.

Türkiye’de en yaygın mide problemlerden biri hazımsızlıktır ve nüfusun % 53'ü hazımsızlıktan kaynaklı problemlerle yüzleşmektedir. Bu mide problemlerinin nedenleri çok çeşitli olabilir, ancak en popüler nedenleri özellikle yetersiz ve sağlıksız beslenme ile uykusuzluk, alkol tüketimi ve virüslerdir.

Hazımsızlık sorunları beslenme şeklini hastalar için olumsuz bir deneyim haline getirmektedir, çünkü tüketecekleri yiyecek miktarı ve daha sonra neden olabileceği etkiler konusunda insanlar sürekli endişe duymaktadırlar.

Siz de gecenin bir yarısı hazımsızlıktan kaynaklı mide ağrılarıyla uyanmaktan sıkıldıysanız sağlıklı bir yaşam tarzı ve beslenme alışkanlıkları edinmeniz sindirim sorunları sebebiyle düşen hayat kalitenizi artırmanıza ve sorunları yok etmenize yardımcı olacaktır.

Superprof, sindirim sorunlarını ortadan kaldıran ve hayat kalitenizi yükseltecek olan lezzetli yiyecek seçenekleri olduğunu göstermek için sizinle. Sindirim sisteminiz ve vücudunuz daha sonra size teşekkür edecek!

Sindirim Sisteminizi Anlamak

Sindirim sisteminizin sorunsuz çalışması için hangi yiyeceklerin, besinlerin ve vitaminlerin gerekli olduğunu önermeden önce, sindirim sisteminizin nelerden oluştuğunu ve nasıl çalıştığını bilmek önemlidir. Şimdi sizlere bunları anlatacağız.

Sindirim sistemi sağlığı hakkında bilgi edinmek için öncelikle vücudumuz hakkında genel bilgiye sahip olmalıyız.
Sindirim birçok kişinin bildiği gibi midede değil, ağızda başlar. Tükrük salgısının bile karbonhidratları sindirip kana karıştırmaya başladığı biliniyor. | VisualHunt

Sindirim Sistemi Nelerden Oluşur ?

İnsan sindirim sistemi, mide, karaciğer, pankreas ve safra kesesi gibi çeşitli organlardan oluşur. Sindirim yolu, başlangıçtan (ağızdan) bitişe (anüs) kadar bir araya getirilen çeşitli içi boş organlardan oluşur.

Sindirim yolunu oluşturan içi boş organlar ağız, yemek borusu, mide, ince bağırsak, kalın bağırsak ve anüstür. Sindirim kanalından ve sinir ve dolaşım sisteminizin bölümlerinden gelen bakteriler, sindirimin sorunsuz bir şekilde çalışmasına yardımcı olur.

Nasıl çalışırlar ?

Sindirim sisteminin her bir parçası, yiyecekleri ve sıvıları sindirim sisteminizin bir bölümünden diğerine taşır. Bu süreçte yiyecekler, vücudun mineralleri ve besinleri emip doğru yere dağıtabilmesi için yeterince küçük parçalara ayrılır.

Sindirim sisteminin herhangi bir yerinde herhangi bir rahatsızlık veya anormallik varsa, mide sorunları kaçınılmaz olarak ortaya çıkacaktır. Vücudun, tükettiğiniz yiyecekleri doğru bir şekilde sindirmek için doğru miktarda ve doğru zaman aralıklarında uykuya ihtiyacı vardır.

Daha küçük porsiyonlar, sağlıklı beslenme alışkanlıkları ve tabii sağlıklı yiyecekler ile birlikte, sindirim sisteminin sağlığına katkıda bulunan bazı önerilerdir.

Pekala, şimdi vücudumuzda neler olup bittiğini biraz daha anlıyoruz ancak bir soru ortaya çıkıyor: hangi yiyecekler daha dengeli bir yaşam tarzına ve zahmetsiz sindirime katkıda bulunuyor? Sindirim sistemi sağlığı için neler yapmalıyız?

Çevrimiçi beslenme kursları alarak sindirim sistemi sağlığını korumak için neler yapmalıyız öğrenebilirsiniz.

Sindirime İyi Gelen Yiyecekler

Sindirim sistemine iyi gelen yiyecekler dediğimizde ilk sırada kuru kayısı gelir.
Kuru kayısı özellikle kabızlık sorununa iyi gelerek tuvalete daha kolay çıkmanızı sağlayabilir. | Pixabay

Sağlıklı bir rejim, tarifler ve yaşam tarzı ipuçları olmadan çoğu kişi kendini kaybolmuş hisseder ve tavsiye için nereye bakacağından emin değildir. Ayrıca internette sağlıklı beslenmeyle ilgili fazlasıyla bilgi kirliliği ve kendisiyle çelişkili olan çok fazla sağlık tavsiyesi bulunmakta.

Ancak kesin olan bir şey var: İyi bir sindirim sistemi sağlığı, mutluluğunuzu ve genel sağlık düzeyinizi büyük ölçüde artırır.

Gecenin bir yarısı sindirim problemleri yüzünden uyanmaya son verin !

Şimdi soru şu : Hangi yiyecekler sağlıklı sindirime katkıda bulunur? Buna cevap vereceğiz.

Meyveler ve Sebzeler

Sindirime iyi gelen yiyecekler arasında en başta lifli yapılarıyla meyve sebzeler bulunurlar.
Elma, üzüm ve olgunlaşmamış muz gibi meyveler içlerindeki lif çeşitleri ile prebiyotik özellik de gösterirler. | Pixabay

Annelerimizin “O tabağındaki meyve ve sebzeler bitecek! “ sözleri hala kulaklarımızdadır.

Annen haklıydı, mineraller, vitaminler ve en önemlisi lifle dolu doğru meyve ve sebzeleri yemek sindirim sistemi sorunlarını iyileştiriyor.

Lifin birçok sağlık yararı vardır; Düzenli kalmamıza yardımcı olur, kabızlık ve divertikülozu önler ve ekstra kalori almadan kişinin uzun süre tok hissetmesini sağlar.

 

Lif ve diğer önemli besin maddelerine sahip Meyve ve Sebzeler:

Pancar: Çok iyi bir lif, potasyum ve magnezyum kaynağıdır. En verimli şekilde çiğ olarak  bir salatanın içinde ya da meyve suyu olarak tüketilebilirler. Sağlıklı bir sindirim sistemini yeniden kurmanın anahtarıdırlar.

Elma: Elma için "Her gün bir elma doktor yok sonunda" sözünü bilenler bilir. Bu söz aslında doğru olabilir çünkü elmalar temel vitaminler ve yüksek miktarda diyet lifi ile dolu bir meyvedir. Elmanın içeriğindeki antioksidanlar, sindirim organlarındaki iltihabı azaltır.

Avokado: Günün her saatinde yenilebilen harika meyvelerden birisidir avokado. Sindirim problemleri nedeniyle mide iltihabı çekenler için son derece faydalıdır. Sabahları tam buğday ekmeğinde yumurtalı, öğle yemeğinde taze hazırlanmış bir smoothie'de tüketilebilir.

Yaban mersini: Gençliğimde her yaz köyümüzde bahçelerden yaban mersini toplardım. Bunların sindirim sistemi için çok faydalı olan çok büyük lif ve C vitamini kaynakları olduklarını bilmiyordum.

Tatlı Patates: Normal bağırsak hareketlerine ve gerekli besin maddelerinin emilimine yardımcı olan çok yüksek seviyelerde diyet lifi içerir. Besleyici değeri yüksek olduğu için kabuğu ile birlikte yenmeleri daha iyidir. Elbette kızartılarak tüketilmesi yine sindirim problemleri yaşamanıza neden olabilir. En sağlıklı tüketim şekli buharda haşlayarak ya da fırına sürerek çok az yağı şekilde pişirmenizdir.

Havuç: Sadece sağlıklı gözler için değil, aynı zamanda sağlıklı bir sindirim sistemi için de harika bir besindir . Lif ve antioksidan içeriği muazzamdır.

Salatalık: Dışkıyı yumuşatan, dolayısıyla kabızlığı önleyen ve bağırsak hareketlerinin düzgün çalışmasını sağlayan çok yüksek lif ve su seviyelerine sahiptir. Salatalık her gün yenebilir. Bazıları bu güzel taze sebzeleri biraz limonla demlenmiş sularına dahil ederken, diğerleri çıtır çıtır ve tuzlu salataların tadını çıkarır. Salatalığı tüketmenin kelimenin tam anlamıyla sınırı yoktur çünkü tamamına yakını zaten sudur ve kalorisi yok denecek kadar azdır.

Kuru Erik: Çözünür ve çözünmez lif bakımından zengindir. Ancak dikkatli olun, doğal bir müshil görevi görürler. Çok hızlı lavaboya koşmanıza neden olabilirler.

Bahsi geçen tüm meyve ve sebzeler lezzetli, sağlıklı ve kolay erişilebilirdir. Bu yiyeceklerdeki lif ve besinler, sağlıklı bir sindirim sistemine katkıda bulunur.

 

Besinlerden tam olarak yararlanmak için bu yiyecekler çiğ olarak tüketilmelidir. Pişirirken veya kaynatırken bazen besinlerin besin değerleri korunamaz. Bu nedenle damak zevkinize göre süt ya da yoğurtla sebze ve meyvelerinizi eşleştirebilir ve daha lezzetli bir hale getirerek tüketebilirsiniz.

Proteinler

Özellikle sağlıklı sindirim için dengeli beslenmede yeterli miktarda protein tüketilmesi gerekir. Proteinler yalnızca cilt ve saç sağlığımız için değil aslında tüm vücut sağlığımız için elzem gıda maddeleridir.

Günümüz dünyasında proteinimizi 2 ana kaynaktan alıyoruz: hayvansal gıdalar (kümes hayvanları, sığır eti ve balık) ve bitki bazlı gıdalar (soya ve fasulye).

Proteininizin çoğunu hayvansal olmayan ürünlerden almanız şiddetle tavsiye edilir.

Eti diyetinizden tamamen çıkarmanızı ve tek başına vejeteryan diyetini önermiyoruz çünkü hayvansal gıdalar harika mineral ve vitamin kaynaklarıdır, ancak aynı zamanda doymuş yağlarla doludur ve kolesterol seviyelerini artırabilir. Bunlarda sağlık bir insanın istemeyeceği şeylerdir.

Nohut, siyah fasulye, barbunya fasulyesi, beyaz fasulye, fındık (ceviz, badem ve kaju fıstığı) ve tofu gibi soya ürünleri kolesterol içermeyen sağlıklı yağlara sahiptir. Bunları diyetinize uygulayabilirsiniz ve bu proteinlerin sağlıklı ve makul miktarlarının tüketiminin düzenli bağırsak hareketleri ve sağlıklı bir sindirim sistemi ile sonuçlanacağını göreceksiniz.

Yoğurt, sindirime de yardımcı olan harika bir sağlıklı protein kaynağıdır. Bağırsağa yiyecekleri sindirmeye yardımcı olan iyi bakteriler sağlar. Her şeyin yolunda gitmesine yardımcı olmak için güne başlamak için veya öğle veya akşam yemeği gibi büyük bir yemekten sonra önerilir. Sizin için toplum içinde yüzünüzün şeklini değiştiren sindirim problemleri artık yok.

İşte tam bu noktada destek alabileceğiniz sağlıklı beslenme tüyolarını içeren sağlıklı beslenme kurslarımız sizi bekliyor.

Sağlıklı Bir Sindirim Sistemi için Tüketmemeniz Gereken Yiyecekler

Neden sürekli sindirim problemleriyle karşı karşıya kaldığınızı merak ediyor musunuz? Cevap oldukça basit: Büyük olasılıkla beslenmenize dikkat etmiyorsunuz ve sindirim sürecine zarar verebilecek yiyecekleri düzenli olarak tüketiyorsunuz.

Bu zararlı gıdalardan bazıları şunları içerir:

Baharatlı Yiyecekler: Fazla baharat içeren yiyecekler sindirim organlarınızı tahriş edebilir ve dışkı çıkarırken rahatsızlığa neden olabilir.

Kızartmalar: cipsler, tavuk parmakları, balık ve patates kızartması inanılmaz derecede lezzetlidir ancak sindirim sistemi için zararlıdır. Mide boşalmasını yavaşlatabilir ve sizi kabız yapabilir ve şişkin hissettirebilirler.

İşlenmiş Gıdalar: Sindirim sisteminizin kabusudurlar. Liflerden yoksundurlar ve çok fazla ilave şeker içerirler. Lif olmadan, sindirim sisteminiz tüm gün boyunca sizi oturduğunuz yerde bitkin hissettirecek kadar çok çalışmak zorundadır.

Kafein: Bağırsak hareketlerini uyararak bağırsak hareketlerinin düzensiz ve gereğinden hızlı olmasına neden olur. Bu, ağrılı ishal ve mide ağrılarına neden olabilir. Sindirim sisteminizin doğal ve sağlıklı bir şekilde çalışması gerekir, kahve veya enerji içecekleri sağlıklı bir sindirim sistemine engel teşkil eden yiyeceklerdir.

Süt: Yoğurt sindiriminiz için en iyi proteinlerden biri olsa da, halihazırda sindirim sorunları yaşıyorsanız süt, peynir ve tereyağı zararlı olabilir. Laktoz intoleransı olanlar sütten tamamen uzak durmalıdır.

Bu tavsiyeyi dinlerseniz, istenmeyen mide sorunlarından kurtulacak ve banyoda uzun süreler geçirmek zorunda kalmayacaksınız.

Bilinçli Beslenin

Sağlıklı beslenen ve doğru besinleri tüketen, ancak yine de sindirim sorunları yaşayan, sağlık bilincine sahip biri misiniz? Bazen sadece ne yediğiniz değil, onu nasıl yediğiniz de önemli olabilir.

İşte bazı öneriler:

Tatmin olana kadar yiyin, ancak midenizi tamamen doldurmayın. Fazla yerseniz, mide ekşimesi ve mide rahatsızlığı gibi sindirim sorunları yaşamanız kaçınılmaz olur.

Atıştırmalıklar yerken elma, fındık veya kuru erik gibi kuru meyveler gibi sağlıklı seçenekleri tercih edin. Cips çikolata ve işlenmiş market ürünlerinden kesinlikle uzak durun.

Yatmadan hemen önce yemek yemekten kaçının. Özellikle kızarmış veya yağlı yiyecekler (cipsler vs), süt ve kurabiye gibi yemekten kaçınmanız gereken atıştırmalıklar ile baharat içeriği yüksek besinler gece boyu midenizin aşırı yorulmasına neden olacaktır. Uyku kalitenizi düşürecek ve sabah yorgun bir şekilde uyanmanıza sebep olacaktır.

Sağlıklı bir yaşam tarzı, dikkatli bir diyet ve sağlıklı alışkanlıklar ile başlar. Sadece bir vücut ve bir sindirim sistemi elde edersiniz, ona iyi bakın!

Bol Sıvı Tüket

Su, kelimenin tam anlamıyla hayattır!

Sindirim sistemi sağlığı için yapılması gerekenler başında yeterli su içmek gelir.
Su, tüm canlıların temel yapıtaşıdır ve su ihtiyacımızı su dışındaki sıvılar tam olarak karşılamamaktadır. | Pixabay

Susuz kalmamak ve yemek sırasında bir içecek dahil etmek, sağlıklı sindirim için atılan harika adımlardır.

Su, sağlık için çok önemlidir ve vücudunuzun yeni yediği yiyecekleri parçalamasına yardımcı olur. Aynı zamanda kabızlığı önleyen dışkıyı yumuşatır.

Günde 2 litre veya 8 bardak su içilmesi tavsiye edilir. Bununla zor anlar yaşıyorsanız, limon, portakal veya misket limonu ve salatalıkla birlikte nane, biberiye veya fesleğen ekleyerek suyunuzu daha ilginç hale getirin. Kulağa hoş geliyor gerçekten.

Çorbalar, meyve suları ve kafeinsiz çaylar gibi sıvılar, susuz kalmanın ve sindirimi sağlıklı tutmanın diğer harika yollarıdır.

Sindirim sisteminizin sorunsuz çalışmasını sağlamak için birçok ipucu ve püf noktası var. Doğru besinlerin tüketilmesi yeterince vurgulanmaz. Ne yerseniz o olduğunuzu hatırlamak çok önemlidir!

Sindirim Tanımları

Çözünür ve çözünmez lif nedir?

Lif iki kategoride sınıflandırılır: Çözünür lif ve çözünmez lif. Çözünür lif, sindirim sisteminden geçiş süresini yavaşlatırken, çözünmeyen lif geçiş süresini hızlandırır. Yulaf ve baklagiller çözünür lif kaynakları iken, tam tahıllar ve sebzelerin çoğu çözünmez lif içerir.

 

öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Beste

Diller, kültürler, yemekler, muhabbet kuşları... Hayatta her şey hakkında ufak bilgilere sahip olmak tutkum. Bir gün 3.dalga kahve tarifleriyle ilgilenirken diğer gün izotretinoin tedavisinin teratojenik etkileri hakkında makale okurken buluyorum kendimi. Sonuç olarak “jack of all trades, master of none is oftentimes better than master of one” züğürt tesellisiyle noktayı koyuyorum.