2013 yılında sadece Türkiye'de 506.790 ölüm kaydedildi. Ölüm nedenleri çok çeşitli olmakla birlikte bu nedenlerin en başında ölümlerin  % 29'unu oluşturan kanser geliyordu. Bu sayının % 28'ini öldüren dolaşım sistemi hastalıkları (kalp hastalığı veya kalp krizi) ve bunlardan sorumlu solunum sistemi hastalıkları (grip, zatürre) izledi.

Bu istatistikler kabul edersiniz ki çok üzücü; ölüm hakkında konuşmak pek çoğumuzun hoşumuza gitmez elbette ama bu iç karartıcı gerçek tüm canlılığın tam ortasında duruyor.

Ancak hemen içimizi karartmayalım; Türkiye'deki  erkekler ortalama 79,5 yıl yaşıyor ve bu tüm insanlık tarihi boyunca en yüksek rakam. Dünya ülkeleri ile kıyaslayınca da ortalamanın üzerinde kalıyor.  Yani uzun yaşama konusunda insanlık tüm zamanlara göre altın çağını yaşıyor.  Bununla birlikte, geçirilen fazladan zaman genellikle kötü beslenme ve beslenme alışkanlıkları nedeniyle kötü hayat kalitesi ile geçirilir.

Ancak her zaman umut vardır.  Son yıllarımızın gerçekten altın yıllar olmasını sağlamak için yapabileceğimiz pek çok şey var. Özellikle sağlıklı beslenme ve sağlıklı yaşam tarzı ile birçok hastalık önlenebilir durumdadir. Son yıllarda canlılığa ve güce katkıda bulunan çeşitli yiyecekler vardır.

Genç bir insan olarak, şimdi sağlıklı ve zarif bir şekilde yaşlanmanızı sağlamanın tam zamanı. Superprof, istenmeyen hastalıkları önleyebilecek sağlıklı bir diyet hakkında ipuçları sunmak için yine sizin yanınızda.

Neden sağlıklı beslenmek bizi hastalıklardan korur ?

Şimdi okuyacaklarınızı defalarca duymuş olduğunuza eminim. Sağlıklı yemek, diyetinizi olumlu yönde etkiler. Nasıl mı ?  Doğru vitaminleri, mineralleri ve besinleri yemenin kaliteli yaşama sağlığa nasıl katkıda bulunduğuna bir bakalım:

Obeziteyi Önler: Birisi hangi durumda obez kabul edilir? Bir kişinin Vücut Kitle İndeksi (VKİ) 25 ile 29.9 arasındaysa aşırı kilolu olarak görülür.  Kişinin vücut ağırlığı olması gerekenden% 20 fazla ise kişinin obezite emareleri gösterdiği iddia edilebilir. Ne yazık ki 2016'da Türkiye'de yetişkinlerin% 26'sı obez kategorisinde değerlendirildi. Bu ciddi bir sorundur çünkü obez olmak sizi genç yaşta felç, kalp hastalığı, tip 2 diyabet, osteoporoz (kemik erimesi) gibi birçok hastalığa karşı savunmasız hale getirir. Çok fazla ilave şeker ve doymuş yağ tüketmek, vücudun direncini kırar, kemikleri zayıflatır ve organlarınızın çok çalışmak zorunda kalması sebebiyle durumu organ yetmezliğine kadar götürebilir. Doğru meyve, sebze ve proteinlerle birlikte sağlıklı beslenme diyeti uygulamak bu başımıza gelmesini asla istemeyeceğimiz durumları önleyebilir.

Sağlıklı Besinler Vücudun Farklı Bölgelerini Etkiler:
Vücuda doğru miktarda kalsiyum alınmazsa kemikleriniz kırılgan ve zayıf hale gelebilir ve bu da ileride osteoporoza (kemik erimesi) neden olur. Doğru besinleri almak vücudunuza ihtiyaç duyduğu şeyleri verir.

Sağlıklı Diyetler Daha İyi Kolesterolü Arttırır: Diyetinizde çok fazla doymuş yağ ve işlenmiş gıda tüketirseniz, yüksek tansiyon ve kötü türden yüksek kolesterole daha yatkın olursunuz. Bu koşulların her ikisi de daha yüksek kardiyovasküler hastalık risklerine yol açar. Ancak, ne kadar sağlıklı yiyecekler yerseniz, "iyi" kolesterol seviyeniz o kadar yüksek olacaktır. Bu, vücudunuzun hastalıklara karşı şık bir şekilde savaşmasına yardımcı olacaktır. Hiç şüphe yok ki, sağlıklı beslenme sağlıklı insan yapar ve sağlıklı insanlar hayatı tehdit eden hastalıklarla daha etkin mücadele edebilir. Gençliğinizden itibaren sağlıklı bir yaşam tarzına başlamak çok önemlidir. Bu doğrudur çünkü ileriki yaşlarda yeni yiyecekleri diyetinize uygulamak daha zor ve alışması zaman alacak bir süreç olabilir. Hastalığı önlemek için diyetlerine hangi yiyecekler dahil edilebilir gelin birlikte bir göz atalım.

Kansere Karşı Savaşan Yiyecekler

Birçok süper gıdanın tüketimi kanser gibi hastalıkların yayılmasını önleyebilir ve bunlarla mücadele edebilir.
Peki süper gıda nedir?
Merriam-Webster sözlüğü, bir süper yiyeceği, bir kişinin sağlığı için faydalı olduğu düşünülen antioksidanlar, lif veya yağ asitleri gibi bileşikler açısından zengin bir gıda olarak tanımlar. Yeryüzünde kanserin yayılmasını önleyebilecek ve azaltabilecek birçok besleyici gıda ve bitki vardır. Bugün dünyada her yıl milyonları öldüren 100'den fazla kanser türü var. Bu nedenle, ölümcül kanser tehditlerinden kaçınmak için diyetlerimize hangi süper yiyecekleri eklememiz gerektiğine bir göz atalım:

Yonca Filizi: Bu yeşilliklerin küçük bir kısmı 10'dan az kaloriye sahiptir. Temelde yağsızdır ve saponinler adı verilen fitokimyasallar içerir. Bu tür kimyasalların kansere karşı savaştığı keşfedilmiştir. Basit bir salatada veya siyah fasulye burgerinin üzerinde yenebilirler.
Kabak: Soğuk bir sonbahar gününde doyurucu bir kabak çorbası çok lezzetlidir. Bu güzel turuncu küreler lif bakımından zengindir ve beta-karoten ile paketlenmiştir, bu da akciğer kanseri riskini önemli ölçüde azaltır.
Ispanak: Kızılcık ve az yağlı salata sosu ile salataya atıldığında lezzetlidir. Birçok bilim insanı, ıspanaktaki antioksidanların yumurtalık, göğüs ve kolon gibi büyük kanser türlerine karşı savaşabildiğini gösterdiğini söylüyor.
Portakal: küçük bir portakal, belki bir beyzbol topu büyüklüğünde, güçlü bir bağışıklık güçlendirici ve kanser savaşçısı olan C Vitamini alımınızın tamamını sağlar. Büyük bir bardak taze sıkılmış portakal suyu kulağa harika geliyor değil mi ?
Elma: Tüm meyveler arasında elmalar en büyük pektin kaynağıdır. Pektin kolon ve göğüs kanseri riskini azaltma yeteneği de dahil olmak üzere birçok sağlık yararına sahip çözünür bir liftir.

Kanser bildiğimiz gibi ölümcül bir hastalıktır. Ancak doğru diyet ve besin maddeleri ile önlenebilir veya yavaşlatılabilir. Yukarıda belirtilen tüm yiyecekler gayet lezzetli ve herhangi bir süpermarkette kolayca bulunabilecek gıdalardır. Muhtemelen bunların çoğunu her gün yiyorsunuzdur.
Superprof doğru beslenme kursları sizlere bu konuda size kendinize daha önce neden sağlıklı beslenmeye geçmedim sorusunu sordurtacak tavsiyeler verir ve hayatınızda süreklilik sağlayacak motivasyonu verir .

Kalp-damar hastalıklarına karşı savaşan yiyecekler

Koroner arter hastalığı, yüksek tansiyon, felç, kalp durması, konjestif kalp yetmezliği gibi hastalıkların tümü kardiyovasküler rahatsızlıklardır ve birçok Türk vatandaşı bu hastalıklardan muzdariptir.

Bu koşullardan bazıları genetiktir, ancak diğerlerinden sıkı bir sağlıklı yiyecek diyetinin ardından kaçınılabilir. İşte kalp rahatsızlıklarına karşı savaşan bazı yüksek besinli yiyecekler:

Avokado: Haşlanmış yumurta ile tam buğday ekmeğinin üzerine lezzetli bir şekilde sürülen avokado, kardiyologları sizden uzak tutacaktır! Çok sağlıklıdır çünkü kolesterol içermez ve  sağlıklı yağlar açısından zengindir
Kızılcık: İdrar yolu enfeksiyonu olanlara yardım etmesiyle ünlüdür, ancak aynı zamanda kan kolesterol seviyelerini iyileştirir ve felçten kurtulmaya yardımcı olurlar. Bunları demlenmiş suyunuza ekleyin veya az yağlı bir tartta tadını çıkarın.
Papaya: Papaya'nın küçük bir kısmı size günlük C vitamini ihtiyacınızın tamamını verir. A ve E gibi diğer vitaminlerle dolu, kalp hastalığına karşı savaşan çok güçlü antioksidanlar içeriğinde mevcuttur.
Kinoa: Güney Amerika yemeklerinde kolaylıkla kullanılan ve eski İnkalar uygarlığı tarafından "tüm tahılların anası" olarak bilinen bu süper gıda, birçok faydası olan eksiksiz bir protein kaynağıdır.Kinoa tüketmek ve dolayısıyla diyet lifi tüketmek, yüksek tansiyon ve kalp krizi risklerini azaltır. Tatlı Patates: Eritilmiş tereyağı ve bir tutam tuz ve karabiber ile tatlı patates inanılmaz lezzetli bir yemek.  Damar tıkanıklığını önleyen C ve B6 vitamini içeriğine sahiptir. Ceviz: Yoğurt parfe veya patlıcan karışımında tüketilen çeyrek fincan ceviz, kolesterol ve tansiyon dahil birçok hastalık ve rahatsızlığın riskini önleyebilecek önerilen günlük miktarda omega-3 yağ asidi içerir. Ne yiyeceğinizi ve onu nasıl hazırlayacağınızı bildiğiniz zaman, sağlıklı bir yaşam tarzı elde etmek kolaydır.  Cips yemeye alışkınsanız, kızarmış balık ve kurabiyelerin sağlıklı yiyeceklere geçişi biraz sıkıcı görünebilir. Bununla birlikte, emrinizde kaç tane lezzetli tarif olduğuna şaşıracaksınız. Türk Kalp Vakfı'nın web sitesinde kalbiniz için hızlı, sağlıklı ve lezzetli tarifler var. Hazırlama ve pişirme süresi 15-40 dakika arasında değişmektedir.
Tek bir kalbiniz var, ona iyi bakın!

Diyabetle savaşan süperbesinler

Kan şekeri seviyenizi kontrol etmek ve diyabeti önlemek, doğru şeyleri yemek kadar basittir. Amerikan Diyabet Derneği'ne göre, kalp hastalığının şeker hastası olanlara yakalanma olasılığı olmayanlara göre iki kat daha fazla. Bu gerçek biraz korkutucu ve kaçınılması gerekiyor, bu yüzden işte diyabetin tehlikeli ve zararlı etkileriyle mücadele etmek için seçebileceğiniz bazı lezzetli yemek seçenekleri:
Soğuk su balığı: Somon, sardalya ve uskumru, damar tıkanıklığına neden olan kolesterolle savaşan ve "iyi kolesterol" seviyelerini yükselten omega-3 yağ asitleri ile doldurulur. Bu balıklar, besleyici birkaç sebze ile birlikte barbeküde hafifçe ızgara olarak yenebilir. Omega-3'ün fayda sağlamadığı alan yok gibi. Sağlıklı ciltten, gözlere kadar tepeden tırnağa sağlık ve güzellik için belki de en önemli besin takviyelerinden.
Baklagiller: Nohuttan mercimeğe kadar tüm baklagiller taze salatalarda veya etnik yemeklerde tüketilebilir. Lif bakımından zengindirler ve araştırmalar, kan dolaşımınıza glikoz salınımını yavaşlattığını ve diyabetin kan şekeri seviyelerini kötüleştirebilecek şeker artışlarını önlediğini ortaya koymaktadır.
Yeşil Çay: Araştırmalar, yağ oranı yüksek yiyeceklerin neden olduğu kronik iltihaplanmanın günlük yeşil çay tüketimi ile azaltılabileceğini kanıtlamıştır. Bunun nedeni, yeşil çayın iltihapla savaşan flavonoidlerle dolu olmasıdır. Bu ipucunun dikkate alınması gerekir çünkü yüksek iltihaplanma vücudun kan şekerini emme yeteneğini engeller. Yapraklı Yeşiller: Lahana, ıspanak ve lahana yeşillikleri salatalarda lezzetlidir veya tavada zeytinyağı ile hafifçe sotelenir. Sadece lezzetli değiller, aynı zamanda göze iyi gelen lutein özelliklerine de sahipler. Bu, bu korkunç hastalığın bir komplikasyonu olan göz problemlerinden mustarip şeker hastalarına yardımcı olabilir. Yeşil çay aynı zamanda erkek tipi saç dökülmesinde de sıklıkla kullanılan bir içecektir.
Çikolata: Şeker hastalarının çok fazla şeker tüketmemesi gerektiğini bilen bir tür oksimoron gibi. Yine de burada beyaz veya sütlü çikolatadan değil, en az% 70 kakao içeren bitter çikolatadan bahsediyoruz. Bitter çikolatanın, tip 2 diyabet tedavisi için gerekli olan insülin duyarlılığını geliştirdiği keşfedilmiştir. Tamamen çikolata içeren bir diyet önermiyoruz, ancak ara sıra yemek sizi öldürmez. Halihazırda diyabet hastasıysanız veya geliştirme riskiniz varsa, bu farklı yiyecekleri diyetinize aşılamanız şiddetle tavsiye edilir. Diyabet hayatınızı büyük ölçüde değiştirebilir. Önleyici tedbirlerin uygulanması gerekiyor. Diyetinizi geliştirecek beslenme kursları bulmada superprof size yardımcı olacaktır.

Gıda Kaynaklı Hastalıkların Önlenmesi

Sağlıklı bir diyet sadece hastalıkları ve enfeksiyonları önlemekle kalmaz, aynı zamanda gıdanın işlenme şekli de büyük bir fark yaratır. Her yıl milyonlarca Türk vatandaşı gıda kaynaklı hastalıklara yakalanmakta ve hatta çoğu hastaneye kaldırılıp ölmektedir.

Bu hastalıklar, kirli su veya gıdalardan kolaylıkla bulaşabilir. Bu ölümcül enfeksiyonlardan kaçınmak için proaktif önlemler alınmalıdır. Bu tip zehirlenmeler ilk başta sindirim sisteminizde etkilerini gösterecektir. Şişkinlik, ishal, kusma, mide ekşimesi gibi belirtiler deneyimleyebilirsiniz.

Hastalıkların yayılmasını önleyen tüm gerekli sebze, meyve ve proteinleri yiyorsanız bu sizin için iyi haber. Ancak, çapraz bulaşmayı önlemek için yiyecekler taze, pişirilmiş ve iyice temizlenmeli ve ayrılmalıdır. Bu önleyici tedbirleri almak sağlığınızı ve hatta belki de hayatınızı kurtaracaktır.
Artık hastalıkları önlemek için sağlıklı bir diyetin faydalarını biliyorsunuz.

Sağlığınız, günlerinizi uzun vadede size zarar verecek yiyecekler yiyerek geçirmek için çok değerlidir. Öğrendiklerinizi hesaba katarsanız, günleriniz uzun ve hayat kaliteniz çok yüksek olacak.

Hastalık Önleme Tanımları

Diyabet tam olarak nedir?
Hepimiz bu hastalığı duymuşuzdur ama belki de ne anlama geldiğini anlamıyoruz. Vücudun insülin üretme kabiliyetinin bozulduğu ve kanda yüksek glikoz ve şeker seviyelerine neden olduğu 1 ve 2 olmak üzere iki tip diyabet vardır.

öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Beste

Diller, kültürler, yemekler, muhabbet kuşları... Hayatta her şey hakkında ufak bilgilere sahip olmak tutkum. Bir gün 3.dalga kahve tarifleriyle ilgilenirken diğer gün izotretinoin tedavisinin teratojenik etkileri hakkında makale okurken buluyorum kendimi. Sonuç olarak “jack of all trades, master of none is oftentimes better than master of one” züğürt tesellisiyle noktayı koyuyorum.