Boks caz müziğe benzer. Daha iyi oldukça daha az insan tarafından takdir edilir.

Bu sözü söyleyen dünya eski boks şampiyonu George Foreman 250 milyon dolardan fazla bir servete sahiptir.

Boks gerçek bir iştir, özellikle İngiltere ve Amerika'da ise oldukça kazançlıdır. 2015'te Pacquiao ve Floyd Mayweather arasındaki maç 600 milyon dolar kazanç sağladı.

Boksu ister Fransız boksu, İngiliz boksu ya da Tay boksu olsun illa ki profesyonel şekilde para kazanmak amacıyla seçmenize gerek yok.

Bu yoğun spora başlamadan önce hakkında daha çok şey öğrenmek iyi olabilir, şu an bu yazıyı okuyorsanız şanslısınız çünkü Superprof bu spor dalı hakkında bilmeniz gereken her şeyi size anlatacak.

Boksta Kendinizi Geliştirmek İçin Ne Kadar Pratik Yapmalısınız

Boks kolay bir spor değildir.

Kick boksa yeni başlayanlar korkabilir ama iki erkek boks yaparken kurallara uyar
Rakibinizi yenmek için maç sırasında doğru bir sıralamaya uyduğunuza emin olun. Kaynak: Unsplash

Boks, disiplin ve motivasyon gerektiren bir spordur. Derslere düzenli katılabileceğinizi düşünmüyorsanız boks kursuna yazılmanın hiçbir anlamı yoktur.

Yapmanız gereken özel egzersizler vardır. Isınma ve kardiyo da dahil olmak üzere düzene oturtmanız gereken bir rutine sahip olmanız gerekir.

Tek amacınız kilo vermek, vücudunuzu şekillendirmek ve gerçel bir rakiple bu sporu yapmadan yalnızca tek başınıza gevşemekse, o zaman kardiyo boksunu tercih edebilirsiniz.

"Ben kendimi biliyorum, karşımda gerçek bir rakip varken ona vuramam ve ringe karşımda kanlı canlı insan varken çıkıp da vuruş yapamam" diyenler olabilir ve bu oldukça doğaldır. Sonuç itibariyle bu bir dövüş sporu ve herkes için uygun olmayabilir. Bu noktada boksun faydalarına yoğunlaşmalıyız, boks ısınmaları kardiyo çalışmak için harika ve eğlenceli yollara sahiptir. Eğer bu sporu ringde gerçek rakiple yapmak istemiyorsanız, kardiyo ya da fitness boksunu denemenizi öneririz.

Ancak gerçek bir rakiple yüzleşmek istiyorsanız, sizi sahalara bekliyoruz.

Boksa başlayanlar haftada iki gün 2-3 saat arası antrenman yapmalıdır.

Hiçbir adımı atlamamak önemlidir. Boks ciddi bir fiziksel hazırlanma gerektirir.

Vücudunuz sınırlarını belirleyecektir. Özellikle başlangıçta çok yüklenmeyin çünkü bu kendinizi sakatlamanıza ve bu spordan soğumanıza sebep olur.

İstikrar en kilit noktadır.

En iyisi haftada 2-3 kısa antreman ve daha sonra ayda bir büyük bir antrenman yapmanızdır.

Kademeli olarak boks antrenmanlarınızı artıracak ve vücudunuzun durumu ile profesyonel boksa ilerlemek için azminize bağlı olarak haftada 3-5 antrenmana geçeceksiniz.

Boks şampiyonu olmak ciddi bir çaba ve çalışma gerektirir.

İşte boks antrenmanlarınızı planlamanız için bazı ipuçları:

  • Ayak hareketleri çalışmasını 30 dakika- 1 saat arası yapmak dayanıklılık kazandırır
  • Isınma 30 dakika olabilir: ip atlamak ve kol, bacak, göğüs kaslarını esnetmek için egzersiz yapmak
  • Kum Torbası ve boks topu ile çalışmak 30 dakikadan 1 saate kadar yapıldığında hız ve güç kazandırmakla birlikte atiklik ile koordinasyon anlamında da yardımcı olur.
  • Gölge çalışması ya da antrenman maçı 30 dakika boyunca yapılabilir. Yumruk ile tekme içerir ve karşınızda hayali ya da gerçek bir rakip varken yapılır. Bu da hızınızı, taktiklerinizi ve dövüş hilelerinizi geliştirmeniz için faydalıdır.
  • Vücut geliştirme egzersizleri 30 dakikadan 1 saate kadar yapılabilir ve fiziksel kondisyonunuzu geliştirdiği gibi kas yapmanıza yardımcı olur.
  • Esneme ve karın egzersizlerini son 30 dakika boyunca yapabilirsiniz.

Bu noktada boks eğitmeninizin tavsiyelerine kulak vermeniz, ayak çalışmalarınızı geliştirmeniz, nasıl blok vuruşu yapacağınızı öğrenmeniz ve sizin için en ideal programı çıkarmanız her antrenmanınızda ilerleme kaydetmeniz için önemlidir.

Ayrıca koçunuz size kendi yöntemlerini gösterecektir çünkü bu sporda herkesin kendine has bir yöntemi vardır. Kim bilir, belki ilerde sizde kendinize özgü bir yöntem geliştirirsiniz!

Boksa Başlama Yaşı Kaçtır?

En genç dünya boks şampiyonu bu zaferi 1975'te 17 yaşındayken elde eden Wilfred Benitez'di.

Bir kişinin hayatında spor yapmak mümkünse ve hatta tavsiye edilmişse, yaşlandıkça bazı önlemler alması gerekir.

Boksa başlama yaşı yoktur her yaşta kontra vuruş öğrenebilirsiniz
Doğru zamanlanmış bir kontra vuruş yenilmemek için gereklidir. Kaynak Unsplash

Boks, yaralanmaların önüne geçmek için büyük oranda fiziksel kondisyon gerektirir. Herkes 49 yaşında dünya şampiyonu olarak boks tarihindeki en yaşlı şampiyon unvanını alan yarı ağır siklet efsanesi oBernard Hopkins gibi dövüşemez.

Hobi olarak yapılan boks için bir yaş sınırı olmasa da, iş yarışmalara geldiğinde kesinlikle bir sınırı vardır.

Peki boksta yaş sınırı kaçtır?

İngiliz Boksu

İngiliz boksu Olimpiyat Oyunları'nda gördüğümüz amatör boks için lisanslarını 13-39 yaş arası için sınırlamıştır.

Hobi amacıyla yapılan boks içinse boks eldivenlerini ve ayakkabılarını yediden yetmişe herkes giyebilir. Fiziksel olarak buna engel olacak herhangi bir durum yoksa neden başlamayasınız? Boksa başlamak için gerekenler arasında yalnızca sağlıklı olup bunu gerçekten istemeniz var.

Fransız Kick Boksu

Fransız kick boksa başlamak için teknik olarak bir yaş sınırı yoktur. Yani bir boks kulübüne 50 yaş sonrasında da kaydolmanız mümkün.

40 yaş üstündeki dövüşçüler eğitici hücum kategorisine girerler ve 35 yaş üstündekiler de dövüş kategorisinde kıdemli boksör olarak anılırlar.

Yarışmalar içinse ringe adım atabilmek, ünvanı korumak ve kazanmak amacıyla dövüşmek için özel bir sağlık izni almanız gerekir.

Tay Boksu

Tay boksu üstteki diğer kategorilere göre daha iyi bir fiziksel kondisyon gerektirir. Vurmak, kontra atak yapmak ve rakipten hızlı bir şekilde kaçmak oldukça enerji gerektirir.

Dövüş kategorisinde yaş sınırı 34'tür. 44 yaş hücum kategorisine girer ve 50 yaş ise bunu eğlence amaçlı yapabilir.

El ele yapılan dövüşleri kazanmak istiyorsanız diğer dövüş sporlarında olduğu gibi boksta da keskin bir zekaya sahip olmak en önemli silahtır.

Boksör Wladimir Klitschko 38 yaşında ağır siklet şampiyonu oldu. Bernard Hopkins 49 yaşında dünya şampiyonu oldu ve Matthieu Kassovitz neredeyse 50 yaşındayken amatör boks maçlarına çıktı.

Bununla birlikte, vücudunuzu dinlemeyi asla unutmayın. Dövüş sporları sizin için çok yorucu olmaya başladıysa dövüş sporlarının daha yumuşak türlerine de kayabilirsiniz. Boksa başlama yaşı yok, boksu sona erdirme yaşı da yok; önemli olan sizin vücudunuzun neye karar verdiğidir.

Boks Antrenmanlarınızdan Önce Yemeniz Gerekenler

Kick boks, kadın boksu ve karışık dövüş sanatları oldukça enerji gerektirir. Dolayısıyla, boks kıyafetlerinizi geçirip bir boks salonuna gitmeden önce yemek yemeniz iyi olacaktır!

Boksa başlamak için gerekenler arasında makarna gibi diyet menüleri çıkarmak da vardır
Makarna bir olimpiyat boks şampiyonunun diyetininin temelini oluşturur. Kaynak: Unsplash

Bu sporu yaparken dükün beslenmemek sizin boks performansınızı kısıtlar, herhangi bir incinmede iyileşme süresini uzatır ve yaralanma riskini artırır.

Tabii ki bu aklınıza esen her şeyi yiyebileceğiniz anlamına gelmez. Spor salonunda sağlam bir dövüşten önce yemeniz için her besin ideal değildir.

Bir boksörün daha çok yemesi gerekir, ama aşırıya da kaçmaması gerekir. Diyetinizi eğitiminiz doğrultusunda ayarlamanız kaslarınızın daha hızlı şişmesini ve düzgün kilo olmanızı sağlar.

Peki bir boksörün diyeti nasıldır?

Ne Zaman Yemelisiniz?

Sağlıklı bir yeme düzeni günde 3 öğün gerektirir, saat 4 gibi atıştırılacak bir şeyle birlikte çoğu insan gününü bu şekilde geçirir. Maalesef, yoğun boks programının içine girmek istiyorsanız bu yeme düzenini bırakmanız gerekmektedir.

Vücudumuz gün boyunca enerji harcar fakat boks yapanlar için bunun en üst noktası antrenman yapılan dakikalardır. Bu nedenle de boksör için sağlıklı bir diyet, antrenmanlarıyla uyumlu olmalıdır.

Şimdi günde 6 öğün yemek yemeniz gerektiğini düşünebilirsiniz, fakat bir boksörün gün içinde yalnızca 2 ana öğüne ihtiyacı vardır. Bunlardan ilki kalkar kalkmaz yediği diğeri ise antrenmanından 2 saat önce yiyeceği öğünlerdir. Bu da demektir ki ideal bir boksör diyeti her gün için 2 ana yemek ve 4 küçük atıştırmalıktan oluşur.

Öğünler arasında yenecek aperitif şeyler açlığı yatıştırdığı gibi normal öğünlerinizde çok fazla yemenize engel olur.

Antrenman öncesi yenilen yemek ise bütün bu sürede uğrayacağınız enerji kaybına dayanmanızı sağlar.

Nasıl Beslenmelisiniz?

  • Özellikle antrenman günlerinizde her gün 4 ile 6 litre arası su tüketmeniz gerekmektedir.
  • Karbonhidrat, bir boksöre yeterli seviyede enerji sağlar. Makarna ve pirinç tüketimi danışıldığı sürece sizin için iyidir.
  • Protein, kaslarınızın gelişmesini sağlar ve iyileşme süresini hızlandırır. Her gün beyaz et, yumurda ve süt ürünler ile %30'luk bir protein alabilirsiniz.
  • Balık yağı, avokado, hindistan cevizi yağı gibi sağlıklı yağlar da sizin için oldukça faydalı olacaktır.

Bununla birlikte; alkolden, fast food gibi işlenmiş gıdalardan, şekerden, pastadan ya da bilmediğiniz gıda takviyelerinden uzak durmanız gerekmektedir.

Boksör İçin İdeal Yemek

Antrenman öncesi bir boksör için ideal yemeğin içermesi gerekenler:

  • %45-65 karbonhidrat
  • %10-35 protein
  • %20-35 yağ

Örneğin:

  • 100 gram makarna ya da pilav
  • 1 haşlanmış yumurta , bir dilim hindi füme ya da beyaz et
  • 1 bardak su
  • 1 taze meyve ( Ananas, kavun ve karpuz gibi yüksek glisemik indekse sahip meyveler dahil değil.)

Öğünler arası atıştırmalıklar taze meyve, süt, kurutulmuş meyveler ve yulaf ezmesi olabilir. Bu listede yapabileceğiniz bazı değişiklikler de olabilir. Superprof aracılığıyla tanışacağınız boks eğitmeni beslenme konusunda uzman olacağı için listede gerekli düzenlemeleri yapabilir.

Bazı Boks Çeşitleri

Ringde edinilen bir zaferi hayal etmek oldukça cezbedici olabilir, ancak Mike Tyson gibi bir şampiyonluk olma konusunda ciddiyseniz hayal etmenin ötesine geçmelisiniz.

Boksa başlamak için Jean Claude Van Damme filmleri motive edici olabilir
Boks bazı Jean Claude Van Damme filmleriyle de iyi seviyede popülerlik elde etmiştir. Kaynak: VisualHunt

Eğitici Boks Nedir?

Eğitici boks boksun birçok çeşidinden bir tanesidir. Buradaki amaç yaptığınız her hareketi keskin ve teknik bir şekilde ortaya çıkartmaktır. Fiziksel bir güç ya da rakipten gelecek yaralanmalar söz konusu değildir.

Kick Boks Nedir?

Bu da tekmenin yanı sıra yumrukların da kullanıldığı bir çeşit dövüş sporudur. Tay boksu, Fransız boksu, tam temas boksu da bu kategoriye girer. Kick boksa yeni başlayanlar için düzgün bir teknik öğrenmek önemlidir.

Superprof üzerinden bulacağınız boks eğitmeni size en doğru tekniği öğretmek için hazır. Boksa başlama yaşı değil, sizin fiziksel sağlığınızın buna el verip vermediği önemlidir. Boksa başlamak sandığınız kadar zor değildir; doğru eğitmen, doğru antrenman ve doğru teknikle siz de acemiliğinizi üzerinizden hemen atabilirsiniz.

İyi şanslar diliyoruz!

Boks öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Nazlı Ece

Merhaba! Ben Nazlı. Farklı kültürlere ve dillere ilgi duyan bir çevirmenim. Bununla birlikte Avrupa Çalışmaları alanında da aktif bir sekilde makale yazıyorum ve çeşitli bloglarda içerik üretiyorum. Kısacası yazmak ve çevirmek benim en büyük hobilerimden!