Basmakalıp şekilde, Pilates genellikle 20-40 yaş arası spor kıyafetleri içerisinde bir pilates matının üzerinde kız arkadaşlarıyla brunch öncesi esneme hareketleri yapan kadınlarla bağdaştırılmıştır. Tuhaf olan şey ise pilatesin zamanında bir erkek tarafından erkekler için geliştirildiği gerçeğidir. Hatta, pilates yönteminin erkek vücut formuna göre tasarlanması bu yöntemin kadınların sağlığına görece erkeklerin sağlığına daha iyi geldiğini söyleyebiliriz.

Peki nedir bu Pilates?

Pilates adını Joseph Pilates ismindeki hayatı boyunca bütün vücut kondisyonuyla ilgilenmiş bir Alman askerinden almıştır. Kendi yapılanması üzerinde çalışmanın yanısıra, Pilates aynı zamanda dünya çapında vücudun gücü ve sağlamlığını destekleyen diğer egzersizler üzerine de araştırma yapmış ve her birinin en etkili yönlerini seçip kendi rutinine eklemiştir.

'Pilates' ismiyle bilinen bu egzersiz yöntemi Joseph Pilates Birinci Dünya Savaşı sırasında İngiliz hükümeti tarafından bir toplama kampında tutulurken ortaya çıkmıştır.

Toplama kampında sağlıkçı olarak çalışırken Pilates hastane yataklarına hastaları üzerinde yaraları daha fazla açılmadan güçlerini tekrar toplayabilmeleri için yardımcı olacak birkaç değişiklikle deney yapmıştır. Bu değişikliklere direnç sağlamak için yaylar ve tutacaklar da dahildir.

Erkek pilates hareketleri arasında Cadillac denilen alet de çok kullanılır
Pilates'in deneyleriyle ortaya çıkan mekanizmalar bugün pilates stüdyolarında çokça kullanılan Pilates reformer'ı ve cadillac'ın temelini oluşturmuştur. Kaynak: Visualhunt

Savaştan sonra Pilates Amerika'ya göç etti ve orada dengeye, koordinasyona, vücut ve zihin arasındaki tam kontrole olan odağından ötürü "Kontroloji" ismini verdiği yöntem için ilk stüdyosunu açtı. Pilates'in bu yöntemi inanılmaz bir başarı sağladı ve özellikle uzun süreli incinmelere sahip olup daha fazlasını engellemek isteyen dansçılar arasında popüler oldu.

Yani; bazı hareketleri eski yoga ve dövüş sanatlarından özellikler taşısa da pilates egzersiz yapmanın en sistemli ve bilimsel yollarından biridir. Özellikle güç ve koordinasyonu pekiştirmek için tasarlanan pilates sağlıklı olduğu kadar etkilidir de.

Pilates Yapan Erkek İçin Pilatesin Faydaları

"Erkekler pilates yapar mı?" sorusunu kendinize sorduğunuzu duyar gibiyiz. Şimdi size bu sorunun cevabını vereceğiz. Pilatesin bir erkek tarafından tasarlanmış olduğundan bahsettik. Çocukluğu sırasında Joseph Pilates çok da sağlıklı değilmiş. Astım, ateşli romatizma ve kemik hastalığı gibi dertlerle uğraşan genç ve azimli Joseph Pilates kendini egzersiz yoluyla fiziksel sağlığını iyileştirecek yollar bulmaya adamış. Erkekler için pilates bir tabu olsa da size birazdan söyleyeceğimiz şey fikrinizi değiştirebilir!

Vücut geliştirme ve jimnastikle geçen birçok yıldan sonra gençlik yıllarında Joseph Pilates oldukça muntazam ve anatomik çizimler için model olarak aranan bir vücuda sahip olmuştu ve bunu temelini attığı pilates egzersizlerine de borçluydu.

Pilatesin gövde gücü için iyi olduğunu, iyi bir duruşu desteklediğini ve eklemleri güçlendirdiğini biliyoruz, peki Pilates yöntemi hangi spesifik amaçlar üzerinden şekillendi? Ve Pilatesin özellikle erkeklerin fitness hedeflerini gerçekleştirmelerindeki faydaları nelerdir?

Bildiğimiz gibi ilk başlarda Pilates rehabilite etmek amacıyla tasarlanmıştı, fakat şu an bu amaçtan çok daha fazlasını içeriyor.

Joseph Pilates soyadıyla aynı olan bu yöntemini 6 temel prensip üzerine kurmuştur:

  • Merkezleme: Pilateste "güç merkezi" olarak bilinen vücudunuzun merkezine yoğunlaşmayı gerektirir. Güç merkezi karın ve pelvik bölge kaslarını içerir ve merkezleme her Pilates hareketi için gereklidir.
  • Konsantrasyon: Joseph Pilates konu sağlık ve egzersiz olduğunda ruh ve vücut arasındaki bağa sıkı sıkıya inanıyordu. Vücudunuz hareketlerine konsantre olmayı öğrenerek zihinsel olduğu kadar fiziksel kuvvetinizi de geliştireceksiniz.
  • Kontrol: Aslen Kontroloji olarak ortaya çıkan Pilatesin bütün vücudunuz üzerinde kontrol kurmakla doğrudan ilişki vardır. Yaptığınız her hareketin tamamen bilinçli olması gerekir.
  • Keskinlik: Hareketlerinizin keskin olması da kaslarınız üzerinde vücudunuzun farklı kısımlarının ilişkisinin bilincinde olarak tamamen kontrole sahibi olmanızı sağlar.
  • Nefes: Yogada olduğu gibi Pilates egzersizleri de nefes alma ve verme arasındaki koordinasyonu içerir ve böylece yaptığınız her hareket nefesinizi etkiler.
  • Akıcılık: Bütün vücut kondisyonu yöntemi olan pilates yaptığınız hareketler arasında bir etkileşim ve ahenk kurarak rutininizden tam fayda elde etmenizi sağlar.

Bu 6 Pilates prensibi egzersizlerinizden elde edebileceğiniz en iyi faydayı sağlamak için temel oluşturmakla kalmaz aynı zamanda bir amaç görevi edinirler. Örneğin her hareketin güç merkezinden geldiğine emin olmak fiziksel gücünüzü artırmakla birlikte potansiyelinizin tamamını kullanmanız için bir amaç teşkil ederler.

Erkek pilates yapar mı sorusunun cevabı kesinlikle evet! Pilates ile daha enerjik hissedin
Pilates yapmak gün içerisinde daha enerjik hissetmenizi sağlar. Kaynak: Unsplash

Pilates yaparak öğrenilecek ve kazanılacak birçok şey vardır, peki pilatesi özellikle erkekler için bu kadar iyi yapan nedir?

Batı'da fitness çevresinde popülerlik elde ettikten sonra Pilates özellikle kadınlar arasında oldukça yaygınlaştı. Hamilelik dönemi için de oldukça faydalı olan pilates ününü her ne kadar kadınlara borçlu da olsa erkekler için de en iyi şekilde fayda sağlayabilir. Erkek pilates hareketleri ya da kadın pilates hareketleri şeklinde bir kategori yoktur, bütün hareketler kişiye ve özel durumlarına göre uyarlanır.

İşte size pilatesin erkekler için de harika bir egzersiz tekniği olan özellikleri:

  • Güçlendirdiği kadar esnek de olmanızı sağlar

Eklemlerinizin giderek artan hareketleriyle bütünsel esnekliğinizi sağlamak birçok fayda getirir, fakat bunu başarmak için kullanılan geleneksel yöntemler erkeklere hitap etmeyebilir.

Yoga gibi egzersizlerde yapılan gerekli esneme hareketleri ve duruşları güç oluşturma bakımından çok bir şey ifade etmeyebilir. Öte yandan pilates hem esneklik hem de güç için eş zamanlı olarak kapasiteyi artıran dinamik ve işlevsel bir yaklaşıma sahiptir.

  • Vücudunuzu şekillendirir

Pilates sizin bütün vücudunuza bir güç kazandırır fakat spor salonlarında saatlerce çalışarak sahip olacağınız kocaman kasları kazandırmaz. Fakat, belirli kasları diğerlerinden ayırıp güçlendirmekten ziyade pilates hareketleri bütün vücudunuza bir kuvvet sağlar. Bunun sonucunda da alacağınız pilates dersleri sonrasında daha şekilli bir vücuda sahip olduğunuzu göreceksiniz.

Kuvvetinizi ve vücut yapınızı geliştirmek istiyorsanız bir zamanların hasta çocuğunun geliştirdiği ve sonradan anatomik modele dönüşen bu yöntem tam da ihtiyacınız olan şeydir.

  • Sağlıklı bir zihne sahip olmanızı sağlar

Joseph Pilates'in fiziksel ve mental sağlığı arasındaki ilişkiye olan inancı bugün pilates derslerinde kullanılan birçok hareketin ilham kaynağı olmuştur.

Pilateste konsantrasyon prensibi vücudunuzu dinlemek ve nefes alış verişine yoğunlaşmanın yanısıra bunu dengeleme yolu temelinde kurulmuştur. Bu da pilatese mental dayanıklılık ve sağlığı geliştiren meditasyona yönelik özellikler kazandırmıştır.

Birçok erkek için, meditasyon vücut geliştirmek açısından çok da tatmin edici bir yöntem değildir. Bu nedenle pilatesin bir taşla iki kuş vurduğunu söyleyebiliriz.

Erkekler İçin Pilatesle Vücut Şekillendirme

Pilates yöntemi Joseph Pilates tarafından tasarlanan özel hareketlere sahiptir ve bu hareketler çeşitli kas grupları ve eklemler üzerinde çalışır. Bu egzersizlerin güzelliği ise faydalarından hiçbir şey kaybetmeden değiştirilebilir olmalarıdır.

Superprof üzerinden bulacağınız eğitmeninizle birkaç ders sonrasında pilates hakkında daha çok bilgi öğrenebilirsiniz ve artık hangi hareketin isminin ne olduğunu kolayca çıkarabilirsiniz. Aynı zamanda bu spora başlamadan önce en yaygın kullanılan ekipmanlardan da haberdar olmanız önemlidir.

İşte pilates derslerinizde ya da online pilates videolarında görmeniz olası ve evde de yapabileceğiniz bazı hareketler:

  • Supine Twist Hareketi

Bu egzersiz karın kaslarını çalıştırır ve omurga için oldukça faydalıdır.

Pilates matı üzerinde sırt üstü uzanın. Kollarınızı avuçlarınız yukarıya bakacak şekilde iki yanınızda esnetin, sonrasında sizlerinizi kırın ve kalça hizasında ayaklarınızla birlikte kaldırın. Dizlerinizi yavaşça vücudunuzun bir tarafında doğru hareket ettirin ( sırtınız pilates matının üzerinde düz kalmalı) daha sonra normal haline getirin. Diğer tarafınızdan da bu hareketi tekrar edin.

Bu egzersizi yaptıkça karın kaslarınızda bir yanma hissedeceksiniz. Zorluğu artırmak için bacaklarınızı düzleştirin.

  • Back Extension ( Ters mekik) Hareketi

Hareketi uygulamak için yüzüstü yere uzanmanız gerekmektedir. Ellerinizi arkada birleştirin ve gövdenizi geriye doğru yerden kaldırın. Bu sırada ayaklarınızı yerden kaldırmamaya dikkat edin. Alt sırt kaslarını güçlendirdiği gibi duruşu da düzelten bu hareket herkesin oldukça aşina olduğu bir egzersizdir. Pilates sayesinde bu tarz vücut hareketlerini daha az yorularak yapmanız mümkündür.

 

Pilates erkek için vücut çalışmayı da kolaylaştırır.
Vücut çalışmak zorlu olabilir, fakat pilates diğer sporlarda da performansınızı artırır. Kaynak: Unsplash

 

  • Side Plank Hareketi

Bu da büyük ihtimalle aşina olduğunuz pilates hareketlerinden birisidir. Side plank hareketi karın kaslarıyla birlikte sırt kasları için de oldukça faydalıdır.

Bacaklarınız dik ve ön kolunuz vücudunuza dik olacak şekilde pilates matı üzerinde yan yatın. Karın kaslarınızı içinize çektiğiniz esnada yerden yavaşça kalkın, ayaklarınız ve ön kolunuz üzerinde dengede kalmanız önemli. Bu pozisyonda bir süre kaldıktan sonra başlangıç pozisyonunuza dönün.

Pilates erkek ya da kadın içindir şeklinde bir kural yoktur. "Erkek pilates yapar mı?" sorunuza yeterli bir cevap aldığınızı düşünüyorsanız Superprof aracılığıyla size en uygun eğitmenle tanışın ve siz de bu harika yöntem sayesinde sağlıklı bir yaşamın kapılarını aralayın!

Yoga öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Nazlı Ece

Merhaba! Ben Nazlı. Farklı kültürlere ve dillere ilgi duyan bir çevirmenim. Bununla birlikte Avrupa Çalışmaları alanında da aktif bir sekilde makale yazıyorum ve çeşitli bloglarda içerik üretiyorum. Kısacası yazmak ve çevirmek benim en büyük hobilerimden!