İyi oyuncular beyaz perdede, televizyon ekranlarında ve tiyatro sahnelerinde izleyicilerini etkileme gücüne sahiptir. Dünyaca tanınan iyi oyuncuların neredeyse hepsi yeteneklerini geliştirmek, işlerinde ustalaşmak ve oyunculuk teknikleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için oyunculuk kurslarına gidip eğitim almışlardır.

En popüler oyunculuk metotları Meryl Streep, Helen Mirren, Daniel Day-Lewis, Tom Cruise, Marilyn Monroe, Al Pacino ve Sir Laurence Olivier gibi ünlü oyuncular tarafından da uygulanmıştır.

Başarılı bir oyuncu olmak için mesleki eğitim her zaman gerekli olmasa da, seçmeler sırasında eğitim almayan oyuncuların önüne geçmenize yardımcı olur. Superprof şimdi sizin için tüm genç oyuncuların bilmesi gereken altı farklı oyunculuk yöntemini ele alacak. Yani: klasik oyunculuk, Stanislavski'nin sistemi, metot oyunculuğu, Meisner tekniği, Brechtyen yöntemi ve uygulanabilir estetik.

Klasik Oyunculuk

Klasik oyunculuk, 1800'lü yıllarda Konstantin Stanislavski'nin geliştirdiği oyunculuk yöntemlerinin bir sonucu olarak tanınıp ön plana çıkmıştır. Stanislavski, tüm oyuncuların, karakteri kişisel olarak keşfetmek ve gerçekçi bir performans yaratmak için kendilerine verilen senaryoyu dikkatlice analiz etmesi gerektiğini söylüyordu. Stanislavski, 1936'da İngilizceye çevrilen Bir Aktör Hazırlanıyor başlıklı bir kitap yayınladı. Gerçek bir karakter üretmek için fiziksel eylemleri ve gerçek yaşam deneyimleriyle ilgili duygusal anıları hatırlamanın önemini vurguladı.

Stanislavski'nin yöntemlerinden etkilenen Michel Saint-Denis, 1935'te Londra'ya taşındı ve Sir Alec Guinness ve Jessica Tandy gibi ünlü mezunlara klasik oyunculuk tekniklerini öğrettiği bir oyunculuk okulu kurdu. Saint-Denis, oyunculuk öğrencilerine öğretmek için doğaçlama, duyu hafızası ve iç ve dış motivasyon arasında bir denge kullandı. Klasik oyunculuğun ana maddelerinden bir tanesi, oyuncunun gerçekçi bir performans gerçekleştirmek için canlandırdığı karakterle özdeşleşmesi gerektiğidir. Klasik oyunculuğun özelliklerini belirlemek, jestleri ve vücut hareketlerini dikkatli ve kontrollü bir şekilde kullanmak, sesi etkili bir şekilde kullanarak duyguları aktarmak, karakterle özdeşleşme ve kişiselleştirme, doğaçlama ve dış motivasyonu gerektirir. Bahsedilen bütün bu özellikler beyaz perdede veya tiyatro sahnesinde izlenen oyuncularda gözlemlenebilir .Performanslarında klasik oyunculuk tekniklerini uygulayan ünlü tiyatrocular arasında Cate Blanchett (Blue Jasmine, The Aviator, Elizabeth), Patrick Stewart (Royal Shakespeare Company ve X-Men için sahne performansları) ve Orson Welles (Citizen Kane ve The Trial) vardır.

Stanislavski Yöntemi/Sistemi

Kamera önü oyunculuk yöntemleri önemlidir siz de tiyatro kursuna yazılın
Konstantin Stanislavski'nin sistemi, günümüz oyunculuk tekniklerinin çoğunu etkilemiştir.Kaynak: Pixabay

Oyunculuk yöntemleri arasında oldukça popüler olan Stanislavski'nin sistemi, günümüz oyunculuk yöntemlerinin çoğunu da büyük oranda etkilemiştir. Stanilavski 1863'te doğdu ve 1938'de 75 yaşında öldü. Oyun yazarı ve yönetmen Vladimir Nemirovich Danchencko ile birlikte 1898'de Moskova Sanat Tiyatrosu'nu kurdu. Tekniğini/sistemini, diğer mekanların yanı sıra Moskova Sanat Tiyatrosu'nda da yıllarca not alıp performanslarını değerlendirdikten sonra geliştirdi. Sistemine ilk referans, 1909'da bir sahne oyununun provası sırasında edildi. Birkaç yıl teorilerini mükemmelleştirdikten sonra, Moskova Sanat Tiyatrosu'nun yöntemlerini tüm performanslarda uygulaması konusunda ısrarcı oldu. Yöntemleri bugün hala birçok sinema ve tiyatro oyuncusu tarafından uygulanmaktadır. Stanislavski, yaygın olarak tüm modern tiyatro uygulayanlar arasında gelmiş geçmiş en etkili insan olarak kabul edilir. Oyuncuların Stanislavski sistemi hakkında bilmeleri gereken en mühim şey, oynadıkları rolün içinde yaşamaları gerektiğidir. Stanislavski yöntemi, oyuncuların daha inandırıcı performanslar oluşturmasına yardımcı olmak için aşağıdaki yedi soruyu veya adımı içerir:

  • Ben kimim?
  • Neredeyim?
  • Ne zaman?
  • Ne İstiyorum?
  • Neden İstiyorum?
  • Nasıl Alacağım?
  • Neyin Üstesinden Gelmem Gerekiyor?

Stanislavski sisteminin diğer yönleri arasında tiyatrodaki gerçekçilik, belirli koşullar, duygusal hafıza ve sihirli 'eğer' yer alır. Stanislavski'nin sistemi, Lee Strasberg'in 1900'lerin ortasında geliştirdiği Yöntemle karıştırılmamalıdır. Stanislavski yöntemi, dünyanın her yerindeki çeşitli okullarda incelenebilir. Los Angeles şov dünyasının ve oyunculuk endüstrisinin merkezi olduğu için, The Michelle Danner Oyunculuk Stüdyosu ve Stella Adler Oyunculuk ve Tiyatro Akademisi gibi Stanislavski sistemini öğreten birçok okul vardır. Geçmişte Stanislavski sistemini kullanan veya kullanmış olan ünlü oyuncular arasında Ellen Burstyn (Alice Artık Burada Oturmuyor ve Bir Rüya İçin Ağıt), Marlon Brando (ihtiras Tramvayı, Rıhtımlar Üzerinde ve Baba) ve John Gielgud (Julius Sezar, The Good Companions and Arthur).

Metot Oyunculuğu

Oyunculuk yöntemleri arasında sahne performansı için metot oyunculuk da vardır
Metot oyunculuğu oldukça yaygın şekilde kullanılan bir oyunculuk tekniğidir. Kaynak: Unsplash

Metot oyunculuk tekniği en çok bilinen ama aynı zamanda en tartışmalı olan yöntemlerden biridir. Yöntem oyunculuğunun kökeni Polonya doğumlu aktör ve yönetmen Lee Strasberg'den geliyor. Strasberg, Grup Tiyatrosu'nun kurucularından biri ve New York'taki Actors Studio'nun ilk sanat yönetmeniydi. Lee Strasberg, 1920'lerde Amerika'yı gezerken Moskova Sanat Tiyatrosu'nun çeşitli performanslarını izledikten sonra Stanislavski'nin geliştirdiği özgün oyunculuk yöntemlerinden oldukça etkilenmiş ve bu metodu geliştirmek için çalışmaya başlamıştır.
Strasberg, Stanislavski tarafından geliştirilen sistemin oyunculuk dünyasında devrim yaratacağını biliyordu. Bu nedenle, daha önce Konstantin Stanislavski tarafından eğitilmiş oyunculuk koçları tarafından birçok ders aldı ve zamanla Metot olarak bilinen tekniklerini geliştirdi.Metot, aktörün varsayımsal durumlar altında gerçekçi davranmak için güçlü bir şekilde eğitildiği içsel ve psikolojik bir teknik olarak kabul edilebilir. Metodun temel unsurları, oyuncuların oynadıkları rolün duygularını doğru şekilde somutlaştırmaları, odaklanmaları ve duyulara aşırı dikkat etmek için kişisel yaşamlarında yaşadıkları tüm stres ve endişelerden kendilerini kurtararak o esnada temiz bir sayfa açmalarıdır.

Metodun tartışmalı olmasındaki sebep ise bu tekniği uygulayan sanatçıların genellikle birlikte çalışmanın çok zor olduğu sanatçılar olarak anılmalarıdır

Birçok ünlü oyuncu ikonik karakterler yaratmak için bu tekniği kullanmıştır.
Daniel Day-Lewis'in Lincoln ve Sol Ayağım'daki performansları, Charlize Theron'un Cani filmindeki Aileen Wuornos rolü ve Robert De Niro'nun Taksi Şoförü'ndeki oyunculuğu Metot kategorisine örnek olarak verilebilir.

Meisner Tekniği

1905 yılında doğan Sanford Meisner tüm zamanların en iyi oyuncu koçlarından biri olarak kabul edilir. New York'taki Grup Tiyatrosu'nda Lee Strasberg ve Stella Adler ile çalıştıktan sonra Meisner tekniğini geliştirmiştir. Grup Tiyatrosu'ndan ayrıldıktan sonra da The Neighbourhood Playhouse okuluna katılıp ve orada çalıştığı sırada tekniğini mükemmele yakın bir hale getirmiştir.
Bu nedenle, Neighbourhood Playhouse, Meisner tekniğinin kalbi olarak kabul edilmektedir. Meisner tekniği, Stanislavski'nin oyunculuk sisteminden etkilendiği için Strasberg'in Yöntemi ile sık sık karıştırılır. Meisner tekniği "içten oyunculuk" olarak bilinir çünkü oyuncular çevresindekilere içgüdüsel olarak davranırlar.

Meisner tekniğinin önemli yönleri arasında, aktörlerin gerçekçi ve içten performanslarına katkıda bulunan tekrarlama, içten oyunculuk, doğaçlama ve hayal gücü bulunur.
Meisner tekniği en popüler oyunculuk yöntemlerinden biri olduğu için oyuncu koçu ya da oyunculukla ilgili eğitim veren okullar tarafından muhakkak öğretilir., Meisner tekniğini oyunculuklarında uygulayan ünlü tiyatrocular arasında Diane Keaton (Annie Hall, Baba ve Marvin'in Odası), Robert Duvall (Sevecenlik, Kıyamet ve Yargıç) ve Sandra Bullock (Güzel Dedektif, Kör Nokta) vardır.

Brechtyen Yöntemi

Oyunculuk metotları tiyatro sahnesinde önemlidir
Brecht'in yöntemleri dünyanın birçok yerinde sahnelenen oyunlarda gözlemlenebilir. Kaynak: Pixabay

1898'de doğan Bertolt Brecht en çok tiyatro ve şiire yaptığı katkılarla tanınır. Brecht tarafından geliştirilen Brechtyen oyunculuk yöntemleri, İkinci Dünya Savaşı'nı izleyen yıllarda oldukça popülerdi ve bugün hala tiyatro yönetmenleri tarafından kullanılmaktadır.
Marksist düşüncelerinden de etkilenmiş siyasi sahne oyunları son derece ünlüdür. Brecht, izleyicilerinin yerlerinde oturup oyunu izleyip dönmelerini istemedi; seyircilerin sosyal, ekonomik ve politik konularda fikir sahibi olmuş şekilde tiyatro binasından ayrılmasını arzuladı. Brecht'in Cesaret Ana ve Çocukları, Galileo'nun Hayatı ve Sezuan'ın İyi İnsanı gibi ünlü oyunları vardır.
Bu sahne oyunları kışkırtıcı oldukları kadar ironiklerdi de ve bu da zamanında büyük bir ilgi uyandırdı. Brecht'in tekniklerinden bazıları şunları içerir:

Anlatım: İzleyicilere bir hikaye izlediklerini hatırlatmak için anlatılar kullanıldı.
Dördüncü Duvarı Yıkmak: Stanislavski'nin teorilerinde kurulan dördüncü duvar, sahne oyuncularının bir yorum, konuşma veya soru ile doğrudan izleyiciye hitap etmesini isteyen Brecht tarafından yıkıldı.
Şarkı ve Müzik Kullanımı: Kalabalığa gerçekçi bir oyun izlemediklerini hatırlatmak için şarkılar arka planda rastgele anlarda çalınır.

Brecht'in oyunlarındaki oyuncular, sahne performanslarında Verfremdungseffekt (uzaklaşma veya yabancılaşma etkisi) ve gestus'un (Brecht tarafından uydurulmuş, aynı eylemdeki bir jest ve sosyal anlamın birleşimini ifade eden bir kelime) gibi oyunculuk tekniklerini kullandılar. Brecht, epik veya diyalektik tiyatro olarak bilinen tiyatro türünün ana bileşeni olarak da bilinir. Epik tiyatro oldukça politiktir ve izleyicileri sahnede meydana gelen belirli durumlar ve neden bu şekilde gerçekleştikleri üzerinde içe dönük düşünmeye zorlar .Epik tiyatro zaman içinde kronolojik olmayan bir sırayla atladığı için dramatik tiyatrodan farklıdır. Ayrıca, karakterlere bağlılık yoktur ve tüm oyunlar bir argüman gösterir ve net bir politik ifade ifade eder. Brecht'ten etkilenen sanatçılar arasında film yapımcıları Lars Von Trier ve Jean Luc Godard yer alıyor.

Uygulanabilir Estetik

1983 ve 1984 yazlarında Amerika'nın Vermont eyaletinde, Pulitzer ödüllü oyun yazarı David Mamet ve Akademi Ödülleri adayı oyuncu William H. Macy tarafından NYU oyunculuk atölyeleri düzenlenirdi. Bu yaz atölyelerinde pratik estetik oyunculuk yöntemi geliştirildi. Macy ve Mamet 1985'te New York'ta, New York Üniversitesi'nden 30 oyunculuk öğrencisi ile birlikte pratik estetik tekniğin kalbi olarak kabul edilen Atlantic Theatre Company'yi kurdu. Uygulanabilir estetik oyunculuk yaklaşımı, oyuncunun herhangi bir özbilinçli iç gözlem yapma eğilimini azaltan uygulamalı bir oyunculuk tekniğidir. Aşağıdaki sloganla daha net anlaşılabilir:Hiçbir şey icat edin, hiçbir şeyi inkar edin, her şeyi kabul edin ve devam edin!
Uygulanabilir estetik oyunculuk yöntemi hakkında daha fazla bilgi almak için 1986'da Melissa Bruder tarafından yazılan "Oyuncu İçin Pratik El Kitabı" adlı kitabı okumanızı öneririz. Uygulalanabilir estetik tekniği üç ana bileşenden oluşur: tekrar, performans tekniği ve senaryo analizi.
Hevesli ve hırslı oyunculara bir karakterin bir sahnede deneyeceği gerekli eylemler de öğretilir. Pratik estetiğin parçası olan 11 temel eylem arasında; birinin önemli bir risk almasını sağlamak, birinin büyük resmi görmesini sağlamak vardır. Gerekli veya temel eylemlerin amacı, oyuncuyu sahnede başarmak istediklerine odaklamaktır. Uygulanabilir estetik yöntemini çalışam bir oyuncunun sabırlı, kararlı ve açık fikirli olması gerekir.
Uygulanabilir estetik yöntemi, yurtdışında New York'ta bulunan The Atlantic Theatre Company'de oldukça gelişmiş şekilde öğretilir. Uygulanabilir estetik yöntemin ünlü uygulayıcıları arasında William H. Macy (Fargo ve Shameless dizisi), Rose Byrne (Nedimeler, X-Men ve Kötü Komşular) ve Felicity Huffman (Umutsuz Ev Kadınları) bulunmaktadır. Kamera önü oyunculuk eğitimi ve oyunculuk dersleri almak isteyenler bu yöntemleri mutlaka öğrenecektir.

Siz de Superprof'un tecrübeli oyuncu koçlarından eğitim alarak başlayıp hobinizi profesyonel meslek haline getirebilirsiniz!

öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Nazlı Ece

Merhaba! Ben Nazlı. Farklı kültürlere ve dillere ilgi duyan bir çevirmenim. Bununla birlikte Avrupa Çalışmaları alanında da aktif bir sekilde makale yazıyorum ve çeşitli bloglarda içerik üretiyorum. Kısacası yazmak ve çevirmek benim en büyük hobilerimden!