"Çalışın; tüm iyi öğretmenleri bulun ve onlarla birlikte çalışın, ünlü olmamak veya para için değil, oyunculuk yapmak için harekete geçin. Oyunlar sergileyin. Sadece para için buradaysanız buna değmeyeceğinden emin olabilirsiniz. Bu işi sevmek zorundasınız." -Philip Seymour Hoffman

Dünyadaki en tanınmış kişilerden çoğu film ya da dizi yıldızıdır. Bir iki popüler filmde ya da dizide rol almaları oyuncuları bir anda yıldız haline getirebilir ve magazinciler bu ünlü oyuncuların hayatları hakkında her ayrıntıyı bilmek için harekete geçerler.

Bununla birlikte, oyuncuların çoğunun oyunculuk aşkı için eğlence sektöründe kaldığını söylemek yanlış olmaz.
Ünlü oyuncular film başına milyonlar kazansa da bir karaktere bürünüp ve hikayesini anlatırken yaşadıkları saf zevk, ünlü olmanın tüm dezavantajlarını onlar için ortadan kaldıran asıl unsur olabilir.

En iyi oyuncular, gişe rekorları kıran filmlerde rol almak için komik paralar talep edenler değildir. Bunun yerine, farklı oyunculuk teknikleri çalışmış ve yeteceğini markası haline getirerek her türlü platformda sergilemek isteyendir.
Birçok farklı oyunculuk tekniği olduğundan, oyuncular bunları araştırarak hangisinin kendilerine en uygun olduğunu seçebilirler.
Oyunculuk eğitimi almış olan her oyuncu bu teknikleri en iyi şekilde öğrenmiştir. Tekniklerin hepsine hakim olduktan sonra yapılması gereken ise içlerinden bir tanesini seçerek onun üzerinde çalışmaktır. Bu yazımızda sizin için Metod Oyunculuğu nedir sorusunu yanıtlayacağız. Aynı zamanda metot oyunculuğunun kökeninden, özelliklerinden, dezavantajlarından, eğitiminden ve bu tekniği benimsemiş ünlü oyunculardan bahsedeceğiz.

Öyleyse, daha fazla uzatmadan, yöntem oyunculuğunun derin, karanlık ve çarpık ayrıntılarını inceleyelim!

Metot Oyunculuğunun Kökeni

Metot oyunculuğu el ele tutuşan iki yaşlı insandan bile ilham almıştır.
Stanislavski'nin gerçekçi performanslar yaratmak için insan doğasının nüanslarını kullanması Strasberg'i oldukça etkilemiştir. Kaynak: Pixabay

"Metot oyunculuğunda önyargılı fikirlere sahip olamazsınız. Anı yaşamalısınız. Kendinizi her şeye açık tutmalısınız." -Dennis Hopper

Metot oyunculuğu en bilinen oyunculuk tekniklerinden biridir ancak aynı zamanda en tartışmalı olanlarındandır. Bunun yanı sıra birçok kişi metot oyunculuğunun etkililiğinin tartışmalı olduğunu iddia etse de, bağlamı, tarihi ve doğası hakkında daha fazla bilgi edinmeden bir fikir sunmak doğru olmaz. Metot oyunculuğunun kökeni, esas olarak Polonya doğumlu aktör ve aktrisleri nesiller boyu şekillendiren yönetmen Lee Strasberg'e dayanır.

Strasberg, Grup Tiyatrosu'nun kurucularından biri ve New York'taki Actors Studio'nun ilk sanat yönetmeniydi. Strasberg ile çalışan veya Actors Studio'ya katılan önemli oyuncular arasında Oscar ödüllü Marlon Brando, Jane Fonda, Dustin Hoffman, Jack Nicholson ve Al Pacino yer alıyor. Konstantin Stanislavski'nin Moskova Sanat Tiyatrosu 1920'lerde Amerika'yı turladığında Strasberg'in hayatı bütünüyle değişti. Gerçek oyunculuğun sergilenmesi ve karakterleri hayata geçiren insan doğasının nüansları Strasberg için çok farklı bir şeydi çünkü o zamanlar Amerika Birleşik Devletleri'ndeki oyunculuğun çoğu yüzeysel ve aşırıydı. Bu nedenle bahsi geçen tur Strasberg'i oldukça büyülemişti. Sistemin Stanislavski'nin öncülüğünü yaptığı klasik oyunculuk yöntemleri, Sistemin oyunculuk dünyasında devrim yaratacağına ve oyuncuların canlandırdıkları karakterle daha fazla bağlantı kurmasına neden olacağına inanan Strasberg gibi meraklı oyuncular tarafından araştırıldı.

Lee Strasberg gün geçtikçe bu sisteme daha takıntılı hale geldi ve daha önce Konstantin Stanislavski tarafından eğitilmiş oyunculuk öğretmenleriyle Stanislavski Sistemi oyunculuk teknikleri hakkında daha fazla çalışmaya başladı. Sistem üzerine yaptığı devamlı çalışma sayesinde Strasberg, metot olarak bilinen tekniklerini geliştirdi.

Strasberg'in Yöntemi ile Stanislavski'nin Sistemi arasındaki temel ayrım, Stanislavski'nin duygu yaratmak için sahnede deneyimlenen duygusal olayların ham olarak yeniden canlandırılmasına teşvik ederken, Strasberg'in benzer bir duygu dalgalanmasına neden olabilecek uyaranları tutarlı bir şekilde canlandırmak için eğitime ve alıştırmaya teşvik etmesidir.
Bununla birlikte, Strasberg'in Yöntemi'nin tanımını daha karmaşık hale getirmeden temel olarak açıklamak gerekirse, bu yöntem
oyuncunun varsayımsal durumlar altında gerçekçi davranmak için kendisini şiddetle eğittiği içsel ve psikolojik bir tekniktir.

Metot Oyunculuğunun Özellikleri

Her tür oyunculuk tekniğinin kendine has özellikleri vardır ve bu Metod Oyunculuğu teknikleri için de geçerlidir. İzleyiciler, metod oyunculuk unsurlarına aşina olduktan sonra, bu tekniği kullanan oyuncuları hemen fark edebilir.

Aşağıdakiler, esas olarak Lee Strasberg tarafından yürütülen Metod oyunculuğunun temel unsurlarıdır:

Beyaz Sayfa: Bir aktör başka bir kişinin duygusal acısını, kişilik özelliklerini ve dış motivasyonunu tam olarak somutlaştırmak için kendi özel hayatında sahip olabileceği tüm stres ve endişelerden arınmalıdır. Bunun yanı sıra, aktörlerin bu metod oyunculuğu unsurunu doğru bir şekilde uygulamak için, kendi bedenlerini tam olarak anlamaları ve gerginliği nerede depoladıklarını belirlemeleri gerekir.

Odaklanma: Oyuncunun vücudundaki stres giderildikten sonra, oyuncunun belirli sesleri çıkarması öğütlenir. Oyuncuların performanslarında inandırıcı uyaranları etkili bir şekilde tekrarlamaları için duyulara aşırı dikkat etmeleri gerekmektedir ve bu metot oyunculuğunun en önemli unsurlarından bir tanesidir. Oyuncuların tamamen odaklanması için egzersizler görme, dokunma, koku ve tat duyularına yoğunlaşır.

Duyu Hafızası: Yöntemin en tartışmalı uygulaması olarak bilinen bu tekniği çalışan oyuncular tıraş olmak, bulaşıkları yıkamak, evi temizlemek veya dişlerini fırçalamak gibi günlük işleri tamamlama konusunda egzersizler yapıyorlar.
Bu teknik için tüm bu aktivitelerin gerçekçi ayrıntılarla yapılması gerekmektedir. Zamanında Strasberg, oyuncu adaylarını önemli kişisel nesnelerin hislerini ve dokularını tespit etmeye yönlendirerek bu tekniği daha ileriye götürmeye çalışmıştır.
Duyu hafızasının temel amacı, oyuncuyu seyircinin her ana inandığı ve gerçekçi gördüğü bir şekilde samimi ve doğal davranmaya yönlendirmektir.

Yukarıda da belirttiğimiz gibi metod oyunculuğu herkesin takdir ettiği bir yöntem de değildir. Bununla birlikte, karakterlerinin yaptıklarına ve duygusal geçmişine içsel şekilde bağlanmakta güçlük çeken oyuncular için şiddetle tavsiye edilir. Teknik, tüm oyunculara daha ayrıntılı düşünmeleri için ilham veriyor ve daha genç oyuncular için performansın nasıl da gizemli bir şey olduğunu anlamaları için bir geçiş olarak görülüyor.

Metot Oyunculuğunun Dezavantajları

Metod Oyunculuğu teknikleri oyuncuyu sinirli hale getirebilir
Metot oyuncuları, film setlerinde ve sahne oyunlarında birlikte çalışılması en zor insanlardan biri olarak bilinir. Kaynak: Unsplash

Öncelikle, hiçbir mükemmel oyunculuk tekniğinin diğerlerini gölgede bırakmadığını söylemekle başlayalım.

Tüm oyunculuk yöntemlerinin kendi içinde dezavantajları vardır. Bu nedenle, oyunculuk mesleğini icra etmek isteyen her insanın dengeli bir görüşe sahip olması, birçok ders alması ve tüm tekniklerin belirli özelliklerini benimsemesi önemlidir. Metot oyunculuğu yönteminin katmanlı ve dönüştürücü unsurları hayranlık uyandıran bir performansa katkıda bulunurken, dezavantajları vardır:

Öncelikle, bugünün dünyasında, şov endüstrisi gişe hasılatıyla tüketilmektedir. Genel olarak kar ve başarı getireceği garanti olan sinema oyuncularının işe alınma ihtimali çok daha fazla oluyor. Bu nedenle, en tecrübeli oyuncular bile sıklıkla karakterlerin ruhunun derinliklerine dalmak yerine izleyicilerin keyif alacağını düşündükleri bir karakteri aktarırlar. Bu da metot oyunculuğuna verilen değeri azaltarak bu tekniği benimsemiş oyuncuların farklı şekilde yönlenmelerine yol açabilir.

İkincisi, metot oyuncuları her zaman karakterlerinin iç yaşamıyla meşgul oldukları için sıklıkla birlikte çalışmanın zor olduğu oyuncular arasında yerlerini alırlar. Metot oyunculuğunu kullanan oyuncular, genellikle iş arkadaşlarını ve çalışma ortamlarını unuturlar, rollerine o kadar dalmışlardır ki gerçek hayatta umursamaz ya da görmezden gelen bir insanmış gibi görünebilirler. Oynadıkları karakterin rol gereği acı çekmesi ya da sinirlenmesi durumunda kendileri de bu duyguları hissedip yansıtabilir.

Üç boyutlu ve iyi gelişmiş bir karakter olmadan, metot oyunculuğunu kullanarak verdiğiniz kararlar büyük olasılıkla oyunun içindeki diğer insanlardan çok size aittir.

Tüm oyunculuk teknikleri gibi, metot oyunculuğunda ustalaşmak için çok fazla disiplin, farkındalık ve zaman gerekir.Tutarlı bir şekilde duygu uyandıran uyaranlar oluşturmak için yıllarca pratik yapmak gerekir.

Yöntemin bazı handikapları olsa da, bir televizyon veya sinema kariyeri isteyen her oyuncuya şiddetle tavsiye edilen çok önemli unsurlara sahiptir.

Metot Oyunculuğu Eğitimi

Metot oyunculuğu eğitimi veren birçok oyunculuk okulu vardır. Ancak metot oyunculuğunun en profesyonel eğitimi bu tekniğin kalbi olan New York'ta verilmektedir.

The Actors Studio: Daha önce bir alt başlıkta bahsedilen bu oyunculuk okulu 1947'de Cheryl Crawford, Robert Lewis ve Elia Kazan tarafından New York'ta kuruldu ve resmi olarak "metod oyunculuğu evi" olarak biliniyor. Lee Strasberg, 1951'den 1982'ye kadar bu okulda sanat yönetmeniydi ve yöntem oyunculuğunun özelliklerini uygulamak isteyen oyuncular için kurslar, atölyeler ve okumalar sundu. Oyunculuk tekniklerini araştırıp içlerinden metot oyunculuğunu ana tekniği olarak benimsemiş kişilerin bu Stüdyo'ya gidip herhangi bir eğitimine katılmaları oldukça yararlı olacaktır.

Actors Conservatory: Genç oyunculara metod oyunculuğunun öğelerini öğretmek isteyen Elaine Aiken tarafından kurulmuştur. Geçmiş mezunlar arasında aktör Alec Baldwin ve film yapımcısı Rebecca Miller yer alıyor. New York şehrinde bulunan bu okul oyunculuk hedefi olan herkesin yetenekli eğitimcilerden mesleki eğitim almalarını sağlar.

Ünlü Metot Oyuncuları

Metot oyunculuğu siyah beyaz filmlerde bile vardı.
Metot oyunculuğu eskilerden beri oldukça yaygın olarak kullanılan oyunculuk tekniklerinin başında gelmektedir. Kaynak: Pixabay

Lee Strasberg metot oyunculuğunu geliştirdiğinden beri bu yöntem birçok yerde çalışılmış ve kendilerini bir role tamamen kaptırmak için birçok oyuncu bu yöntemin kritik unsurlarını öğrenip uygulamaya koymuştur.
Metot oyunculuğu yöntemini kullanan günümüz oyuncularından belki de en başarılısı ise Daniel Day-Lewis'dir. Day-Lewis oynadığı rollerin içinde adeta kaybolur ve tabii ki bu genelde Oscar ödülü almasıyla sonuçlanır.

Hatta, Day-Lewis En İyi Erkek Oyuncu Akademi Ödülü'nü tam 3 kez kazanarak bir ilke imza atmıştır. Day Lewis'in
"Mohikanların Sonuncusu", "Kan Dökülecek", "Sol Ayağım" ve Lincoln'deki rollerinde gösterdiği performans metot oyunculuğu hakkında size az çok bir fikir verebilir.

Tabii ki bu kadar bilindik bir yöntemi tek uygulayıp başarılı olan kişi Day-Lewis değildir. Metod oyunculuğunu icra eden diğer yetenekli sanatçılar arasında Christian Bale, Robert De Niro, Anne Hathaway, Angelina Jolie, Sean Penn, Hilary Swank ve Forest Whitaker bulunmaktadır.Şimdi tüm zamanların en iyi yöntem oyunculuk performanslarından bazılarını inceleyeceğiz:

Robert De Niro, " Kızgın Boğa" filminde Jake LaMotta rolüyle: De Niro, boksör Jake LaMotta'nın kariyeri boyunca değişen görünüşünü yansıtabilmek için 27 kilo almıştır. 1980 filmindeki bu performans, De Niro'ya ikinci Oscar'ını kazandırdı ve halen tüm zamanların oyuncuyu fiziksel anlamda dönüştürmüş en güçlü performanslardan biri olarak kabul ediliyor.

Charlize Theron "Cani" filmindeki Aileen Wuornos rolüyle : Filmde Theron'un canlandırdığı problemli bir seri katil rolü ünlü yıldıza fiziksel anlamda büyük değişiklikler yaptırmıştır.
Theron bu rolle sinema tarihindeki en mükemmel performanslardan birini göstermiştir. Theron rolü için 14 kilo aldı ve karakteri en iyi şekilde yansıtabilmek için oldukça bakımsız bir şekilde kamera karşısına geçti. Peki bu dönüşüme değecek bir performans sergiledi mi? Kesinlikle evet! Theron Aileen Wuornos rolüyle 76. Akademi Ödülleri'nde En İyi Kadın Oyuncu Oscar'ını kazandı.

Forest Whitaker "İskoçya'nın Son Kralı" filminde Idi Amin rolünde : Amin'in aksanı çok ustalık isteyen bir aksandı ve kimse Amerikalı bir aktörün bunda ustalaşabileceğini beklemiyordu. Ancak Whitaker, lehçeyi tamamen benimsemek ve performansı için akıcı bir şekilde Svahili dili öğrenerek herkesi şaşırttı.
Ugandalılar Whitaker'ı rolüne bu denli adanmışlığından dolayı tebrik etmiş ve Whitaker bu performansıyla En İyi Erkek Oyuncu Oscar ödülünü kucaklamıştır.

Metod oyunculuk nedir ne değildir sorusunu yanıtladığımıza göre şimdi gelelim bu konuda özel ders almak isteyen kişilere! Superprof üzerinde oyunculuk alanında eğitim vermekte olan 140'a yakın öğretmen vardır. Hemen sitemizi ziyaret edip yaşadığınız şehir ve "oyunculuk" anahtar kelimesiyle yakın çevrenizde oyunculuk vermekte olan öğretmenleri bulabilirsiniz. Öğretmenlerimizin oluşturduğu profillerde hangi teknikleri çalıştırdıklarını ve aldığı eğitimleri görebilirsiniz. Sitemizde spesifik olarak metot oyunculuğu üzerine ders vermekte olan öğretmenlerimiz de vardır. Hemen sitemizi ziyaret edebilir ve en kısa zamanda oyunculuk alanında bir profesyonelden ders alma şansını yakalayabilirsiniz. İyi şanslar diliyoruz!

öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Nazlı Ece

Merhaba! Ben Nazlı. Farklı kültürlere ve dillere ilgi duyan bir çevirmenim. Bununla birlikte Avrupa Çalışmaları alanında da aktif bir sekilde makale yazıyorum ve çeşitli bloglarda içerik üretiyorum. Kısacası yazmak ve çevirmek benim en büyük hobilerimden!