"Sanatın ve tiyatronun büyüsü, bir izleyiciyi, bir kişiyi veya topluluğu dönüştürme, onlara hayatlarını değiştiren, kalplerini ve zihinlerini açan sihirli bir deneyim yaşatma gücüne sahip olmalarından gelir. düşündükleri şekilde. " -Brian Stokes Mitchell

Tiyatronun tarihi yüzyıllar öncesine dayanır ve her zaman sanatsal ifadenin ifade edildiği bir platform olmuştur. Amerika'da Melekler, Satıcının Ölümü, Aşkın Önemi, Hamilton, Saç Spreyi ve Operadaki Hayalet gibi Broadway müzikalleri ve sahne oyunları popüler kültürü etkilemiş, 20. ve 21. yüzyılları şekillendirmiştir. William Shakespeare, Arthur Miller ve Lillian Hellman gibi ünlü oyun yazarlarının eserleri bugün hala çoğu insanı etkilemekte ve oyunculuk okullarında gösterilmektedir.
Birçok oyuncu günden güne performanslarını geliştirme fırsatı buldukları için için sinema ve televizyona kıyasla tiyatroyu tercih ediyor. Tiyatro daha gösterişli bir performans bekler ve oyuncunun fiziksel özellikleri televizyon için olduğu kadar önemli değildir. Zamanında birçok oyuncu koçu ve sanatçı, günümüzde halen kullanılmakta olan oyunculuk tekniklerini geliştirmiştir.
Superprof şimdi sizin için tiyatro dünyasının en etkili kişilerinden birini inceleyecek. Peki bu kişi kim olabilir? Tabii ki, Bertolt Brecht'ten bahsediyoruz!

Bertolt Brecht kimdir? Brechtyen Yöntemin Teknikleri Nelerdir?

Bertolt Brecht 1898'de Almanya'da doğmuş ve Doğu Almanya'nın Berlin şehrinde 1956'da 58 yaşında hayatını kaybetmiştir. Brecht en çok edebi eserleri, şiirleri, oyun yazarı, epik tiyatro kuramcısı ve Brechtyen oyunculuk yöntemiyle tanınır. Weimar Cumhuriyeti sırasında Münih'te yaşamış ve ardından Nazi Almanya'sında sürgünden kaçmak için önce İskandinavya'ya sonra da Amerika Birleşik Devletleri'ne kaçmıştır. Brecht'in en ünlü sahne oyunlarından bazıları "Cesaret Ana ve Çocukları", "Galileo'nun Hayatı" ve "Sezuan'ın İyi İnsanı"dır.

Erken dönem oyunlarının temaları genellikle onun Marksist düşüncelerinden etkilendiği için son derece politik ve Marksizm fikirlerini gündeme getirir tarzdaydı. Brecht, seyircinin koltuklarına oturup oyunun hikayesinde kaybolmalarını istemedi; dinleyicilerinin izledikleri oyundan bir fikir sahibi olmalarının çok önemli olduğuna inanıyordu. Kalabalığın katılımını sağlamak için ironik, kışkırtıcı ve ilgi uyandıran temalar gündeme getirdi. Brecht'in eserleri özellikle İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra 1950'ler, 60'lar ve 70'lerde büyük bir şöhrete kavuştu.
Tiyatro eserlerinin popülaritesi bu yıllardan sonra azalmış olsa da, Brecht'in etkisi hala dünyanın her yerindeki birçok tiyatroda mevcuttur. Bu nedenle, Brecht zamanında tiyatroya yeni bir soluk getirmiştir ve bu anlamda da oldukça cesur bir adam olarak bilinir.

Brecht'in amacı objektif kalmaktı ve oyuncuların da duygusuz görünmesini isterdi, böylece seyirciler sahnedeki oyunu gözlemledikten sonra rasyonel siyasi kararlar alabilecekti. En bilinen Brechtyen tekniklerinden bazıları şunları içerir:

Anlatım: İzleyicilere bir hikaye izlediklerini hatırlatmak için anlatılar kullanıldı.

Karakterin Dışına Çıkan Oyuncular: Dramanın arttığı anlarda, oyuncular izleyiciye bir kurgu oyunu izlediklerini hatırlatmak için karakterden çıkar.
Dördüncü Duvarı Yıkmak: Stanislavski'nin teorilerinde kurulan dördüncü duvar, sahne oyuncularının bir yorum, konuşma veya soru ile doğrudan izleyiciye hitap etmesini isteyen Brecht tarafından yıkıldı.
Şarkı ve Müzik Kullanımı: Kalabalığa gerçekçi bir oyun izlemediklerini hatırlatmak için şarkılar arka planda rastgele anlarda çalınır.

Brecht tekniğini kadın ve erkek oyuncular tiyatro sahnesinde kullanır.
Önemli Brecht unsurlarından bir tanesi de sahnedeki oyuncuların izleyiciyle bağlantı kurmasıdır. Kaynak: Pixabay

Brecht'in tekniği, şu anda halen birçok tiyatro yönetmeninin ve yazarının tercih ettiği bir tekniktir. Brecht bu alanda o kadar değerli bir yer tutar ki, eminiz bir tiyatrosever "Brecht kimdir?" sorusuna çok daha kapsamlı bir yanıt verecektir.

Brechtyen Oyunculuk Yönteminin Unsurları

Bir Brecht oyununda yer alan oyuncuların özellikleri çok farklıdır ve bu nedenle tekniği bilen birileri tarafın da tanınmaları kolaydır. Brecht ve Brecht'ten etkilenen yapımlarda kullanılan oyunculuk stili şu şekildedir:

Verfremdungseffekt: Türkçe'ye çevrildiğinde yabancılaştırma efekti olarak bilinir. Brecht tarafından keşfedilmemiş olsa da, Brecht tarafından ünlenmiştir ve Epik Tiyatro'nun temel özelliklerinden biridir. Bu yabancılaştırma etkisi, setin izleyicilerin tam olarak görebilecekleri şekilde yeniden düzenlemesi, oyuncuların aynı sahne oyununda birden fazla karakteri oynaması ve doğrudan seyirciye konuşarak "dördüncü duvarı" yıkmasıyla sağlanır. Yabancılaştırma efekti, Brecht tekniğinden etkilenen herhangi bir oyunda görülebilir ve bir prova veya performans sırasında çeşitli şekillerde uygulanabilir. Oyuncu kendini karakterden ayırmayı asla unutmamalı ve rolünü kendi başına gelişmesi gereken başka bir varlık gibi görmelidir.

Gestus: Brecht tarafından oluşturulmuş ve belirli jest seçimleriyle sosyal ilişkileri taklit etme tanımına sahip bir kelime. Bu kelime jest ve sosyal anlamın aynı eylemde birleşimidir. Bu jestler genellikle izleyicilerin belirli bir durumun daha büyük resmini görebilmeleri için yapılır. Brecht'in oyunlarında, aktörler tarafından kullanılan jestler neredeyse her zaman politikti. Kullanılan en ünlü gestus örneklerinden biri Brecht'in Cesaret Ana ve Çocukları oyunudur.

Belirli bir sahnede Cesaret Ana, duygusal kargaşasını kelimelerle değil, sessiz bir çığlık atarak ifade eder. Bu eylem ve sosyal anlamının birleşimi onu mükemmel bir gestus örneği yapar.

Brecht ile Stanislavski'nin oyunculuk teorileri arasındaki farkları Verfremdungseffekt ve gestus'un oyunculuk tekniklerini iyice anlayarak doğru bir şekilde görebilirsiniz.

Brecht bir karakterin duygularına dışarıdan yaklaşırken Stanislavski, oyuncunun dikkatini psikolojik olana odakladı. Brecht'in oyunculuk yöntemleri, bir oyuncunun düşüncelerini ve duygularını canlandırdıkları karakterden ayırmak için geliştirildi. Bir karakterin eylemi hakkında yorum yapmak da sahnede canlandırılan şahsiyetin kusurlarını göstermede çok faydalı oldu.

Epik Tiyatro

Brecht tiyatro teknikleri ve maskeler sanattır
Bertolt Brecht ve epik tiyatro her tiyatroseverin ilgisini çeker. Kaynak: Pixabay

20. yüzyılın ortalarında dünyanın siyasi, sosyal ve ekonomik iklimine yanıt vermek için kurulmuş bir tiyatro türüdür. Diyalektik tiyatro olarak da bilinen epik tiyatro türü veya oldukça politikti ve izleyiciyi sahnede meydana gelen belirli durumlar ve neden bu şekilde gerçekleştikleri hakkında içgözlem yaparak düşünmeye yönlendirirdi. Bu noktada; epik tiyatronun, dramatik tiyatrodan çok farklı olduğunu söylemek gerekir.
Dramatik tiyatronun eğlence amacı vardır, izleyicinin izleyebileceği ve sonunda sunulan tüm sorunları çözebileceği bir olay örgüsü veya hikayesi vardır. Epik tiyatro ise çok farklıdır çünkü nesneldir, empatiden yoksundur ve oyunlardaki sahneler epizodiktir, yani yavaş yavaş gerilim oluşturmak yerine parçalara bölünürler.

Epik tiyatronun parçalanmış bir anlatısı vardır ve çoğu zaman kronolojik sıraya göre akmayan bir zaman içinde atlar.
Epik tiyatro aynı zamanda bir argümanı işaret ederek net bir politik ifadeyi gösterir. Dramatik tiyatroda görülen sıradan olan karakterlere ve hikayeye bağlanma unsuru epik tiyatroda yoktur. Bunun yerine, izleyiciler sosyal sorunları fark edebilir ve herhangi bir duyguyla hareket etmeden kendi gerçek fikirlerini oluşturabilirler. Epik tiyatronun ünlü uygulayıcıları arasında ana bileşen olarak Bertolt Brecht, Vsevolod Meyerhold, Vladimir Mayakovsky ve Erwin Piscator yer almaktadır.

Brecht'in Tiyatro Tekniklerinden Etkilenen Sanatçılar

Brecht tekniği kamera önünde kullanılır.
Brecht tekniği halen büyük bir ilgiyle kullanılan kamera önü oyunculuk tekniklerinden bir tanesidir. Kaynak: Unsplash

Brecht'in oyunları bugün hala ünlüdür ve birçok oyun yazarı ve film yapımcısını da etkilemiştir. Brecht'in yeteneği , ölümünden bu yana 60 yıldan fazla bir süre geçmesine rağmen görmezden gelinemez. Epik tiyatronun babasıdır ve oyunları dünyanın her yerinden çeşitli sahne toplulukları tarafından defalarca canlandırılmıştır.Brecht, sanatın gerçekçi olmasını istemiş ve ideallerine sadık kalarak güncel meseleleri ele almayı arzulayarak yeni bir akım başlatmıştır. Modern dünyada da birçok cesur sanatçı bu tiyatro ve sinema alanında bu tekniği kullanmaktadır.
Aşağıdaki listede, Brecht'in tekniklerini beyazperdeye uygulayıp Brecht estetiği yansıtmaya çalışan ünlü sanatçıları sıraladık:

Lars Von Trier: Von Trier, Nicole Kidman, Lauren Bacall ve Paul Bettany'nin başrollerini paylaştığı Dogville filminde
Brecht'in "Üç Kuruşluk Opera" sahne oyunu ile bilinen Korsan Jenny'nin şarkısını kullanarak Brecht'e atıfta bulunmuştur.
Nicole Kidman'ın canlandırdığı Grace, Dogville kasabasında kanun kaçağı olarak yaşarken bir süre sonra kasaba halkının ondan hoşlanmadığını keşfeder ve kasaba Grace karakterine düşmanlık göstermeye başlar. Gözlemlenen başlıca Brechtyen kavramlar arasında teatral mesafeli unsurlar, bölümlerin başlıklara bölünmesi ve Von Trier'in filmin nasıl biteceğini izleyiciye açıklaması var. Lars Von Trier bu anlamda avangart ve Brechtyen tekniklerine olan hayranlığı ile bilinen yönetmenlerden bir tanesidir.

Jean Luc Godard: Godard, Brecht estetiği ve sinema denildiğinde akla gelen yönetmenlerden bir tanesidir. Çoğu eleştirmen tarafından filmlerinde Brechtyen tekniklerini en sık kullanan yönetmenlerden biri olarak kabul edilir. Goddard, izleyiciyle doğrudan konuşan oyuncular ve rastgele bitişler gibi unsurlarla seyircilerin doğrudan film izledikleri gerçeğini unutmalarını hedeflemiştir.
Daha önce bahsedilen unsurların tümü ikonik Brecht unsurlarıdır. Godard'ın tüm filmleri Brecht tekniklerini gösterdi. 1965 yapımı Pierre Le Fou, verfremdungseffekt öğelerinin en çok bulunduğu eserlerinden bir tanesidir.

Brecht'in yirminci yüzyıl tiyatrosunda devrim yaratan gerçek bir sanatçı ve entelektüel olduğu gerçeğini inkar etmek mümkün değildir. Daha önce de belirtmiş olduğumuz gibi, teknikleri halen birçok sanatçı tarafından kullanılmaktadır. Gelecek nesiller boyunca da tiyatro ve sinema alanında kullanılacağı kesindir.

İyi bir oyuncu olmak için oyunculuk tekniklerine hakim olmak büyük oranda önem taşır. Tek bir tekniğe bağlı kalmadan Stanislavski sistemi, metot oyunculuğu ya da Meisner tekniği gibi diğer oyunculuk yöntemlerini de inceleyerek size en uygun olan tekniği benimseyebilirsiniz.

Oyunculuk dersi almak isteyenler için Superprof burada! Hemen sitemizi ziyaret edebilir ve oyunculuk eğitimi veren profesyonel eğitmenlerimizle tanışabilirsiniz. Kim bilir, belki de bir gün siz kendi tekniğinizi oluşturursunuz!

öğretmenine mi ihtiyacınız var?

Makaleyi beğendiniz mi?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Nazlı Ece

Merhaba! Ben Nazlı. Farklı kültürlere ve dillere ilgi duyan bir çevirmenim. Bununla birlikte Avrupa Çalışmaları alanında da aktif bir sekilde makale yazıyorum ve çeşitli bloglarda içerik üretiyorum. Kısacası yazmak ve çevirmek benim en büyük hobilerimden!