18 Mayıs 2010'da, Fransız kültür bakanı Frederic Mitterand, Ciné-Lycée kavramını ortaya attı. Bu, Fransız okul çocuklarına film endüstrisinin ulusal hazinelerini tanıtmak için bir pilot program.

Hepsi Fransızca olmayan 220 başlıktan oluşan bu derleme, ülke genelindeki sınıflarda dönem planı için mevcut olacak.

Doğru, her sunum, özeti ve anekdotlarıyla birlikte Fransız film tarihinin bu enfes ifadelerinin yalnızca bir özeti olacak.

Bununla birlikte, konsept devrim niteliğindedir ve Fransızların, Hollywood'dan Çin'e kadar gişe rekorları kıran herhangi bir film varlığından daha fazla, beyaz perdeye aşırı derecede aşık olduğunu gösteriyor gibi görünüyor.

O halde Fransızlar gerçekten film ve film yapımına takıntılı mı?

Bu sorunun cevabını anlamak için öncelikle Fransız kültürünü ve Fransız filmlerinin tarihini inceleyelim.

En iyi Fransızca öğretmenleri müsait
Fahimeh
5
5 (22 yorum)
Fahimeh
₺100
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Elian / reyhan
5
5 (10 yorum)
Elian / reyhan
₺75
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Gökhan
5
5 (11 yorum)
Gökhan
₺300
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Doga
5
5 (6 yorum)
Doga
₺200
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Bahadır
5
5 (5 yorum)
Bahadır
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Sevim
5
5 (5 yorum)
Sevim
₺140
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Aysu
5
5 (16 yorum)
Aysu
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Irem
5
5 (8 yorum)
Irem
₺90
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Fahimeh
5
5 (22 yorum)
Fahimeh
₺100
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Elian / reyhan
5
5 (10 yorum)
Elian / reyhan
₺75
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Gökhan
5
5 (11 yorum)
Gökhan
₺300
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Doga
5
5 (6 yorum)
Doga
₺200
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Bahadır
5
5 (5 yorum)
Bahadır
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Sevim
5
5 (5 yorum)
Sevim
₺140
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Aysu
5
5 (16 yorum)
Aysu
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Irem
5
5 (8 yorum)
Irem
₺90
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Başlayın

Gururlu ve Haklı

Bir bütün olarak, Fransızlar gururlu bir halk olma eğilimindedir. Kültürlerinden ve miraslarından; çağ açan siyasi, akademik, sanatsal ve edebi hareketleri içeren uzun tarihlerinin fazla farkında olduklarını da söyleyebiliriz.

Elbette liste uzayıp gidiyor; Fransa'nın mutfağı kıyaslanamaz, müzik sahnesi canlı ve gelişiyor, eğitim sistemleri dünyanın gıpta ettiği şekilde ve kim haftada 35 saatlik bir mesai istemez ki?

Ancak, onları çok takdire şayan kılan, yabancı dil istilasına direnmek için yasalar yapma noktasında kendi kültürlerine karşı tutumlarıdır.

Bu ve dans, mimari, müzik, resim, heykel ve şiirle eşit olan yedinci sanat dedikleri şeyi yaymak için Ciné-Lycée gibi girişimleri kullanarak onu sürdürmeye niyetli olmaları.

Gelişmiş dünyanın başka yerlerinde; ABD'de ve hatta Türkiye gibi köklü kültür ve sanatı olan bir ülkede bile, sanatsal mirasımıza o kadar tutkulu bir şekilde odaklanmıyoruz, değil mi?

Onlarınki Haklı Bir Onur

Film yapımının tarihine küresel bir perspektiften bakıldığında, çoğu kişi Hollywood'un - ya da en azından Amerika'nın film yapımının öncüleri olacağını varsayacaktır.

Diğer bilgilerden biri ise ilk Amerikan filmi aslında New Jersey'de, ülkenin diğer tarafında yapılması.

Tamamen doğru olmak gerekirse, Thomas Edison'un kinetoskopu ile Lumière kardeşlerin sinematografı, hareketli görüntülerin daha sonra gümüş bir ekrana yansıtılmak üzere filme kaydedilmesine izin veren bir cihaz arasında sıkı bir yarıştı.

Ve Lumiere kardeşler kazandı; Amerika daha sonra film yeniliklerinde birkaç yıl geride kaldı.

Çinliler dünyaya kalem, kağıt, pusula ve barut vermekten gurur duyarken, Fransızlar film yapımını ulusal miraslarının bir parçası olarak talep etme hakkına sahiptir.

Sadece konsepte öncülük edip sektörü geliştirmediler; film yapma sanatının kendisini tanımladılar.

Filmin kamera arkası
Fransa, sinemanın efektlerinden çok konusu ve sanatsallığı ile ilgilenerek ona olan saygısını göstermiştir. | Unsplash
En iyi Fransızca öğretmenleri müsait
Fahimeh
5
5 (22 yorum)
Fahimeh
₺100
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Elian / reyhan
5
5 (10 yorum)
Elian / reyhan
₺75
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Gökhan
5
5 (11 yorum)
Gökhan
₺300
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Doga
5
5 (6 yorum)
Doga
₺200
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Bahadır
5
5 (5 yorum)
Bahadır
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Sevim
5
5 (5 yorum)
Sevim
₺140
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Aysu
5
5 (16 yorum)
Aysu
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Irem
5
5 (8 yorum)
Irem
₺90
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Fahimeh
5
5 (22 yorum)
Fahimeh
₺100
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Elian / reyhan
5
5 (10 yorum)
Elian / reyhan
₺75
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Gökhan
5
5 (11 yorum)
Gökhan
₺300
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Doga
5
5 (6 yorum)
Doga
₺200
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Bahadır
5
5 (5 yorum)
Bahadır
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Sevim
5
5 (5 yorum)
Sevim
₺140
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Aysu
5
5 (16 yorum)
Aysu
₺85
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Irem
5
5 (8 yorum)
Irem
₺90
/saat
Gift icon
İlk ders ücretsiz!
Başlayın

Film Yapımının Etiği

Teknolojik ilerlemelerin paylaşılması - veya taklit edilmesi, bunu yapacak araçlara sahip herhangi bir ülkenin beyaz perdenin kapsamlı destanlarını üretebileceği anlamına geliyordu.

Çin'in ilk sinematografik çalışması olan Dingjunshan Savaşı; 1905 yılında yapılmıştır.

Ancak Fransa, belgesel, aşk ve komedi de dahil olmak üzere çeşitli film türlerini üreten ve tanımlayan ilk ülke oldu.

Fransız film endüstrisinin getirdiği diğer ilkler şunlardı:

  • Film teorisi, özellikle auteur teorisi
  • Truffaut bu popüler film teorisinin bir savunucusuydu.
  • Alice Guy tarafından benimsenen sürekli anlatı
  • Aralarında çapraz kesim olan çeşitli film düzenleme teknikleri
  • Cinema verité, daha sonraki Fransız Yeni Dalgası ile ilişkilendirilen bir gerçekçilik biçimidir.
  • Film Festivalleri - Cannes ilk film festivalini 1946'da düzenledi

Peki ya ilk film eleştirmeni?

The Optical Lantern ve Cinematograph Journal adlı yayınlarda film eleştirileri yazılmış olsa da temellerinde İngiliz değerleri bulunan İngiliz menşeli yayınlardı.

Bununla birlikte, Fransızların film eleştirmenlerinin Revue du Cinema - Cinema Review adlı kendi yayınları da vardı.

Katkıda bulunanlar arasında Robert Bresson, Jean Cocteau ve Alexandre Astruc'un makalelerini bulabilirsiniz.

İkinci dünya savaşı sırasında durdurulan bu yayın, yeni bir başlıkla tekrar gazete bayilerine çarptı: Fransa'nın yeni sinema dalgası olan Yeni Dalga felsefelerini detaylandıran Cahiers du Cinema karşınızdaydı!

Birazdan bu dalganın itici güçleri ve önemli kişilikleri hakkında daha fazla konuşacağız!

Fransa'da film yapma felsefesini yönlendiren en önemli yön, sinemanın bir sanat biçimi, yetenekli sanatçılar tarafından resmedilen bireysel bir yazarın ifadesi olmasıydı.

Nasıl La Belle Epoque döneminde Montmartre'da ikamet eden birçok sanatçı aynı sanat türünü üretmediyse, aynı dönemin film yapımcıları da konu malzemelerinin aynı sunumunu benimsemediler.

Ne ürettiler peki?

Yönetmenler ve Vizyonlarının Meyveleri

Şiirsel gerçekçiliğin kurucu ortağı Jean Vigo, diğerleri arasında en çok L'Atalante ile tanınır.

Ayrılıp yeniden bir araya gelen ama rüya gibi sekanslarla yakalanan aşıkların hikayesini konu alır L'Atalante.

Ne yazık ki hayatı ve işi çok kısa sürdü;  Vigo 29 yaşında öldü. Çalışmasının ne kadar dolu olabileceğini kim bilebilir?

Albert Gance ve Jean Epstein ile birlikte Jean Vigo'nun çalışmaları Fransız empresyonist sinemasına atfedilir.

Ressam Auguste Renoir'in oğlu Jean Renoir, en çok La Règle du Jeu ile tanınır.

Bu Fransız filmi, yalnızca yaptığı sosyal yorum için değil, aynı zamanda sinematografideki yeniliği nedeniyle tüm zamanların en büyük filmlerinden biri olarak gösteriliyor.

Derin odak, o zamanlar nispeten bilinmeyen bir çekim tekniğiydi. Genişletilmiş bir perspektif vermek için uzun çekimlerle birleştiğinde, sürekli hareket eden görüntülere şaşırtıcı bir netlik kazandırdı.

Burada, Fransız film endüstrisindeki tüm ağırlığı olan Cahier'e ve katkıda bulunan yazarlarına tekrar geliyoruz.

Sayfalarında, André Bazin ve diğer film meraklıları, filmin erdemleri ve yanlışlarını ve genel olarak film endüstrisinin neden hayati olduğunu tartışırlardı.

Katkıda bulunan yazarlar arasında, bugüne kadar Fransız sinema sektörünün bir simgesi olarak düşünülen Francois Truffaut da vardı.

En çok Albert Remy, Jean-Pierre Leaud ve Claire Maurier'in oynadığı ilk filmi olan 400 Darbe başyapıtı ile tanınır.

Hem ebeveynler hem de okul tarafından kısıtlanan asi bir ergenin bu hikayesi, bugün bile kesinlikle etkiliyor!

Jean-Luc Godard, zamanının diğer yönetmenleri gibi, Fransız film yapımında, hikaye anlatımının kaba etkisi üzerinde teknik mükemmelliğe vurgu yapan kalite geleneğini küçümsedi.

Yönetmenliğinde anlatı teorisini benimseyen Serseri Aşıklar, Humphrey Bogart'ın film kişiliğine takıntılı genç bir adamı (Jean-Paul Belmondo) tasvir ediyor. Böylece adi suçlarla dolu bir hayata başlar. Bir polisi vurması, filmdeki en önemli andır ve bunun üzerine Amerikalı kız arkadaşından yardım ister.

Filmin son sahnesinde, baş karakter ölmek üzereyken şu yorumu yapar: "Gerçekten iğrenç."

Bu replik o zamandan beri sinemaseverleri şaşırttı: Amerikalı kız Patricia'nın mı yoksa bulunduğu durumun mu iğrenç olduğunu demek istedi?

Yoksa hayatın kendisinin iğrenç olduğunu mu kastediyor?

Godard'ın filmlerinin çoğu, filmde tipik olarak benimsenen değerlere meydan okur; Oğlan kızla tanışır, kızı kaybeder, kızı geri alır ya da Hollywood filmlerinde çok yaygın olan iyiye karşı kötü kavramı gibi çok tutan formüllerdir bunlar...

Alain Resnais, başyapıtı Hiroşima Sevgilim ile efsanevi Yeni Dalga yönetmenleri üçlemesini tamamlıyor.

Bu film, çizgisel anlatıdan kopması nedeniyle o zamanlar yenilikçi olan geri dönüş kullanımı açısından dikkat çekicidir.

İşin garibi, Resnais başlangıçta atom bombası hakkında belgesel türünde bir film yönetmesi için sözleşme imzalamıştı, ancak on yıl önce yönettiği Holokost filmi Gece ve Sis'i yeniden yaratmak istemedi.

Sonuç, bugün bildiğimiz (umarım!) harikulade hikayedir: kültürel boşlukları kapatmaya ve imkansız bir anlayış kurmaya çalışan Fransız-Japon çifti içeren bir sohbet.

Dikkat çekici bir şekilde, tüm film 36 saati kapsıyor ve karakterlerin adı asla anılmıyor.

Patlayan bomba ve sisi
2.Dünya Savaşında Hiroşima Atom Bombasını anlatan Hiroşima Sevgilim filminin tarzı sizi oldukça şaşırtacak. | Unsplash

Peki, Fransa'da Sinema İçin Süregelen Bir Hayranlık Var mı?

Bu özetleri okuduktan sonra, dünyanın neden Fransızların sinematik bir şeye takıntılı olduğunu düşündüğünü anlayabilirsiniz.

İroni şu ki, Fransız sineması, en azından diğer kültürlerin filmlerine ve yıldızlarına davranabileceği şekilde putlaştırılmak için tasarlanmamıştır.

Sadece Amerikalı aktörlere basın ve halk tarafından nasıl davranıldığına bir bakın; onlar gerçekten bir nebze olsun mahremiyetini korumak için mücadele etmelidirler!

Diğer film stüdyolarının piroteknik ve CGI  gibi filmlerini öne çıkarmak için bilgisayar tarafından oluşturulan görüntülerle meşgul olabileceği yerlerde, Fransız filmleri hikayeye ve oyuncunun onu tasvir etme yeteneğine ve yönetmenin onu etkili bir şekilde oluşturma vizyonuna güveniyor.

Bu, Fransızların film yapmayı bir sanat biçimine yükselttiği anlamına mı geliyor? Mais, oui!

Bu, bir ulus için sinemaya takıntılı oldukları anlamına mı geliyor? Hayır, kültürlerini savunmakta, sürdürmekte ve tanıtılmasında sadıktırlar.

Fransızlar için bu, yedinci sanat biçimine saygı anlamına geliyor!

Fransa'nın ünlü oyuncuları hakkında daha fazla bilgi edinin ve Fransız sinemasına olan sevginizi körüklemek için bir Fransızca kursuna gitmeyi düşünün. Superprof'ta yüz yüze dersler için öğretmenlerimizle iletişime geçin!

>

Özel ders öğretmenleri ve öğrencilerini buluşturan platform

İlk ders ücretsiz

Bu yazıyı beğendiniz mi? Puanlayın!

5,00 (1 puanlama)
Loading...

Beste

Jack of all trades master of none. Her an her şey ilgi alanına girmiş olabilir. Bir bakmışsınız ilgi alanından çıkmış. 1 hafta önce toplama bilgisayar kurarken şimdi mantı açmanın inceliklerini öğreniyor olabilir. Bilgi çöplüğü, ilgi alanı tüketicisi.